6 december 2005

Uiver per boot naar Amsterdam?

Naar het zich nu laat aanzien zal de Uiver niet meer vliegend vertrekken vanaf vliegveld Den Helder. Eerder dit jaar strandde het toestel daar omdat de linkerpoot van het landingsgestel plotseling inklapte. Hoewel de schade mee leek te vallen, moet er in elk geval een prop vervangen en de motor grondig worden geïnspecteerd. Om de mensen en machines telkens naar Den Helder te laten rijden is een weinig efficiënte optie, vooral omdat alle reparatie gereedschap centraal op Schiphol aanwezig is. Misschien wordt er nog gekozen voor een mogelijkheid in of bij Nationaal Luchtvaart Themapark Aviodrome te Lelystad. De hoop is dat de Uiver in de loop van 2006 weer zal vliegen. Hou deze site in de gaten.


2 december 2005

Jan Cocheret brengt boek uit

Kom je op een vliegshow en zie je de Uiver daar geparkeerd, dan kan het gebeuren dat er uit het cockpitdak een kalende man met een microfoon opduikt. Dat is nou Jan Cocheret. Wij zijn jaloers en trots. Jaloers omdat hij in de Uiver mag vliegen. Trots omdat we er eens bij waren toen hij dat deed.(eeuwige dank nog, Arno).Verder kan Jan niet alleen goed praten, maar ook heel aardig schrijven, zoals de lezers van het blad “Piloot en Vliegtuig” wel weten. Jan heeft nu een boek geschreven en dat is leuk. Misschien staat er ook wel iets over de Uiver in. Wij weten dit nog niet, omdat het boek nog moet verschijnen. Dit gebeurt voor de eerste keer op zondag 18 december in de Aviodrome. Het boek heet “Gewoon vliegen”, en er is ook een website van: www.gewoonvliegen.nl. Neem er eens een kijkje voor een eerste indruk van het boek en de doopceel van Jan. (Bij de foto: Jan Cocheret is aan het vertellen wat hij nu heeft opgeschreven)


1 november 2005

Uiver update

Uit de nieuwsbrief van Aviodrome: Op zaterdag 9 juli 2005 is de historische Douglas DC-2 'Uiver' op de luchthaven Den Helder beschadigd, doordat het linker landingsgestel onverwacht inklapte. Hoewel er geen gewonden waren en de schade meeviel, blijkt dat de reparatie en het vervangen van de beschadigde propeller, hoge kosten met zich mee brengt.
Hoewel veel onderdelen overeenkomen met onderdelen van de veel gebouwde DC-3/C47, zijn er toch ook onderdelen die uitsluitend voor een DC-2 gemaakt zijn. Momenteel zijn we druk bezig om de laatste onderdelen, die we dienen te vervangen, te zoeken. Als het onderdeel gevonden is, dient het te zijn voorzien van een officieel label waarop vermeld wordt dat het onderdeel nog luchtwaardig is. Vandaar dat enkele onderdelen opnieuw nagekeken dienen te worden. Naast onderdelen zijn ook de juiste handboeken van groot belang. Gelukkig vonden we in de Verenigde Staten twee belangrijke boeken over onze motoren. Met de al aanwezige donaties waren we in staat deze aan te kopen. Uw steun blijft van groot belang. We hopen op korte termijn alles binnen te hebben om de onderdelen, die kapot zijn, te kunnen vervangen. (Foto: Jan Bosch)


5 september 2005

Luchtvaartcursus start weer

Op dinsdag 18 oktober start de succesvolle luchtvaartcursus gegeven door luchtvaartdocent Richard Vermij. De luchtvaartcursus dient om een breed publiek goed te informeren over de luchtvaart. R’sAC heeft de cursus sterk vernieuwd, door alle presentaties te updaten en in Power Point in te voeren. De cursisten krijgen in deze digitale presentaties het nieuwste op luchtvaart-gebied voorgeschoteld.
Vooral de mensen die net in de luchtvaart werken worden aangemoedigd deze cursus te volgen. Bij vorige groepen is het met name deze doelgroep waarvoor de cursus echt interessant blijkt te zijn. In acht avonden worden de belangrijkste ontwikkelingen in de luchtvaart uitgelegd. De cursus krijgt steeds meer werknemers van Schiphol en blijkt ook voor de luchtvaartindustrie geschikt. Werknemers van Schiphol Group, Transavia.com, KLM en LVNL hebben er aan deelgenomen. Meer info: 020- 6685344 of : www.luchtvaartcursus.nl Foto: Privé coll. R. Vermij.



20 juli 2005

Help de Uiver weer de lucht in!

Deze tekst namen wij direct over uit de nieuwsbrief van Aviodrome: Op zaterdag 9 juli is de historische Douglas DC-2 'Uiver' op de luchthaven Den Helder beschadigd, doordat het linker landingswiel onverwacht inklapte. Hoewel er geen gewonden waren en de schade meevalt, blijkt dat de reparatie en het vervangen van de beschadigde propeller waarschijnlijk hoge kosten met zich meebrengt. De 'Uiver' is de enige nog vliegende DC-2 ter wereld en vervult als vliegende ambassadeur van de Aviodrome een belangrijke taak. Wilt u ons helpen om dit bijzondere vliegtuig weer in de lucht te krijgen? Dit kan door online via www.aviodrome.nl te doneren. U kunt uw donatie ook overmaken op rekeningnummer 30.25.63.490 ten name van: Aviodrome-Uiver te Lelystad. Vergeet niet uw naam en adresgegevens te vermelden. Alvast bedankt voor uw steun! (Foto's: Ray Flinkerbusch)


9 juli 2005

Uiver mank

Door nog onbegrijpelijke oorzaak is ‘onze’ DC-2 vanmiddag door de linkerpoot van haar landingsgestel gezakt tijdens taxiën op marine vliegkamp De Kooij. Het vliegtuig zelf is nauwelijks beschadigd, alleen de linkerpropeller is waarschijnlijk afgeschreven. Ook de motor zal moeten worden verwijderd van de vleugel omdat deze door bleef draaien nadat de prop op de grond lag. Teleurstelling voor het team van Aviodrome die zich wederom geplaatst zien voor een nieuwe onvoorziene kostenpost. Er wordt gedacht om wederom een actie op te starten om geld voor een nieuwe schroef binnen te halen. Als dit al lukt, want het is nog niet zeker of er ergens ter wereld nog een exemplaar van het zeldzame apparaat te vinden zal zijn. Wij houden je op de hoogte via onze nieuwsbrief. Schrijf je daarvoor in via de button ‘home’.



3 juni 2005

Uiver heeft gevlogen

De Uiver heeft vorige week naar volle tevredenheid een proefvlucht gemaakt na een lange tijd van groot onderhoud. Een spannend moment voor de teamleden van Aviodrome en alle andere Uiverfans die op de hoogte waren. Volgens vliegers Dick Algera en Jan Cocheret vloog de DC-2 beter dan ooit tevoren. Werkelijk het enige manco was een knipperend lampje van het landingsgestel wat later te maken bleek te hebben met een versleten fitting. Alles lijkt nu klaar voor het komende vliegseizoen, waarin het vliegtuig onder andere een demo zal geven tijdens de bekende open dagen van de luchtmacht op 17 en 18 juni. Je blijft het beste op de hoogte via de nieuwsbrief. Nog geen lid? Klik even op ‘home’ en de rest wijst zich vanzelf. (Foto’s: Willem Honders)


19 mei 2005

Een Uiverfan is niet meer

Toch nog volkomen onverwacht is gisteren Marcel Parmentier overleden. Hij was al geruime tijd zeer ernstig ziek. Marcel was (verre) familie van Uiverpiloot Koene Dirk Parmentier. Wij kwamen, zoals meestal, toevallig met Marcel in contact en constateerden als zo vaak in dat soort gevallen hoe klein de wereld is. Marcel kende de geschiedenis van de Uiver uiteraard goed en kwam graag kijken toen in de zomer van 2003 er foto’s werden gemaakt van het toestel t.b.v de reclamecampagne die voor het toen nog te openen Aviodrome in ontwikkeling was. Het was “genieten” volgens Marcel om het toestel een aantal keren laag over de baan voorbij te zien komen. Bij het nieuws van 20 augustus 2003 is hiervan een verslag te lezen. Wij hebben besloten deze gehele site aan hem op te dragen en maken hier een vermelding van onder de button “credits”. Op de foto zit hij gehurkt naast Jan-Jaap Bats om de DC-2 vast te leggen. Marcel en zijn vrouw Heidi hebben meegewerkt aan het EO programma "Tot de dood ons scheidt". Hij werd 43 jaar.


11 mei 2005

Uiver uit onderhoud

Als alles meezit zal er misschien volgende week dinsdag en woensdag proefgevlogen worden met de Uiver. Na maanden van intensief onderhoud zal de Grand Old Lady het luchtruim kiezen om te checken of alles goed is gegaan, waarbij de vraag stellen deze beantwoorden is. Als er ergens met liefde wordt gewerkt aan een vliegtuig is het in de T2 hangar op Luchtvaart Themapark Aviodrome. Waarschijnlijk is de DC-2 dit jaar nog te zien op airshows in binnen-en buitenland. We houden jullie op de hoogte.


10 mei 2005

Aviodrome in de meivakantie

In de meivakantie, van 1 tot en met 16 mei, valt er zowel voor kinderen als voor volwassenen van alles te beleven bij het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome op de Luchthaven Lelystad. Temidden van de tentoongestelde vliegtuigen en historische luchtvaartgebouwen wordt een grote diversiteit aan gratis kinderactiviteiten aangeboden, zoals Oud-Hollands zaklopen, spijkerpoepen, raketschieten, een estafette met een 'stewardessenrace' en een springkussen. Er zijn zeer leuke prijzen te winnen in verschillende leeftijdscategorieën. Bel voor info met 0900-2846376, of kijk op www.aviodrome.nl.




8 mei 2005

Meneer Idzerda sprak

Wie verre reizen maakt, kan veel verhalen. Wie daarbij ook nog eens op meer dan dertig verschillende vliegtuigtypen (!) vliegt, raakt nooit meer uitgepraat. Daarom schreef schout-bij-nacht (is er ook een voor overdag) b.d. R.J. (Ruud) Idzerda er maar een boek over. Zaterdag j.l. droeg hij voor ruim 40 aandachtige leden van de Aviodrome vriendenkring voor uit eigen werk. De toepasselijke locatie hiervoor was de ‘briefingroom’ in het Schiphol 1928 gebouw. Na een aanvankelijke planning richting een studie medicijnen werd hij begin 1941 in Nederlands Oost-Indië geronseld voor de Marine Luchtvaartdienst, want er waren 40 nieuwe vliegboten besteld, die naast vliegers ook bemant moesten worden met waarnemers. Na verloop van tijd leek hem het echte vliegen ook wel wat en de rest is geschiedenis. Drie parachutesprongen, vliegen tegen de Japanners, de opbouw van de MLD na de oorlog, de eerste Nederlandse helikopter en de laatste MLD straaljager het komt in zijn boek allemaal aan bod, inclusief zijn werk voor het WNF. Zeer lezenswaardig, al is het voor schrijver dezes onbegrijpelijk dat er na de derde druk in twee jaar nog steeds enkele storende fouten staan in een aantal fotobijschriften. Uitgever, let op uw saeck! Het is de schrijver niet aan te rekenen want het boek leest verder als een trein. Wil je meer te weten komen over de roerige jaren waarin Marinevliegen nog een hobby was grijp dan je kans en koop dit boek. Kijk ook bij het nieuws van 28 april.


30 april 2005

Expositie over Ypenburg in de oorlogsjaren

Dat de bewoners van de VINEX-wijk Ypenburg op een historische locatie wonen wisten ze waarschijnlijk al. Dat 2005 een historisch jaar is misschien nog niet. Vanwege het feit dat 65 jaar geleden de Slag om Ypenburg plaats vond en dat 60 jaar geleden op 29 april de voedseldroppings boven Ypenburg begonnen, heeft de Stichting Historisch Ypenburg een kleine tentoonstelling ingericht over deze regionale geschiedenis. De expositie, die tot stand is gekomen met medewerking van het Legermuseum, het Projectbureau Ypenburg en een aantal particulieren, laat zowel objecten als foto’s zien. Een kans voor de Ypenburgers die geïnteresseerd zijn in het verleden van hun wijk, of voor ouderen die de gebeurtenissen zelf nog hebben meegemaakt. De locatie is het voormalige stationsgebouw van het vliegveld dat de inzet vormde van de Slag om Ypenburg en daarbij zwaar werd beschadigd. Daar is nu het informatiecentrum Ypenburg gevestigd. De heer R. Smits, wethouder van Nieuwe gebieden en Duurzaamheid, zal op 29 april ter plekke om 16.00 uur de opening verrichten. Vanaf ca 15.30 uur tot na de opening toont “’t Zijkleppaleis” uit Den Haag een aantal Amerikaanse en Canadese legeruitvoeringen van de Harley Davidson motor, bekend van de bevrijding in 1945. Contactgegevens Stichting Historisch Ypenburg: Jonkheer van Riemsdijklaan 2, 2497 BT te Den Haag. Telefoon 070-3950575


28 april 2005

Bevlogen avonturen

Op zaterdag 7 mei om 14:00 uur houdt schout-bij-nacht vlieger b.d. R.J. Idzerda op veler verzoek in de Aviodrome een lezing over zijn bevlogen avonturen vol gevechtsacties en parachutesprongen. Kittyhakws, Catalina's, Dakota's, Neptunes, Seafuries, Seahawks en Sikorsky's, de heer Idzerda heeft ze in zijn carrière allemaal gevlogen en kan hier bijzonder boeiend over vertellen. Deze lezing, extra levendig door foto's en filmpjes van de heer Idzerda zelf, brengt u als toehoorder op het puntje van uw stoel. Leeftijd speelt hier geen enkele rol, want zowel jong en oud kunnen hun hart ophalen aan de verhalen van deze bijzondere vlieger! Zeker in de periode van de herdenking van de Tweede Wereldoorlog. U wordt verzocht zich voor deze lezing aan te melden, gezien de grote belangstelling die wij voor de presentatie van de heer Idzerda verwachten. Neem op donderdagavond contact op met de Vriendenkring (tel. 0320-289862). De kosten voor deze middag zijn 5 euro voor Vrienden en 6 euro voor introducees. Meer informatie over het toetreden tot de Vriendenkring van de Aviodrome vindt u op de website van het museum, www.aviodrome.nl


26 april 2005

Lezing over Orion mysterie

Op maandagavond 2 mei zal er een lezing in de Aviodrome worden gehouden door het Nationaal Ruimtevaart Museum. De lezing zal het Oryon Mysterie behandelen. De geheimen van de Egyptische sterrenkunde worden uit de doeken gedaan door drs. Ammar Tijani. De lezing begint om 20.00 uur (zaal is geopend vanaf 19.30 uur) en de kosten zijn 2,50 euro voor NRM-donateurs en vrienden Aviodrome; introducees betalen 5 euro per persoon.


Meer nieuws uit het jaar 2018.

Meer nieuws uit het jaar 2017.

Meer nieuws uit het jaar 2016.

Meer nieuws uit het jaar 2015.

Meer nieuws uit het jaar 2014.

Meer nieuws uit het jaar 2013.

Meer nieuws uit het jaar 2012.

Meer nieuws uit het jaar 2011.

Meer nieuws uit het jaar 2010.

Meer nieuws uit het jaar 2009.

Meer nieuws uit het jaar 2008.

Meer nieuws uit het jaar 2007.

Meer nieuws uit het jaar 2006.

Meer nieuws uit het jaar 2004.

Meer nieuws uit het jaar 2003.

Meer nieuws uit het jaar 2002.

Meer nieuws uit het jaar 2001.

Meer nieuws uit het jaar 2000.