27 december 2011

Een leuk nieuwjaarscadeau

Historische luchtvaartliefhebbers hielden hun hart een beetje vast: hoe nu verder met de Uiver nu het Aviodrome in (financieel) turbulent weer terecht is gekomen? Vorige week kwamen er berichten naar buiten dat de KLM als partner op wil treden voor het plaatsen van de Uiver in een aparte stichting. Zo blijft de unieke machine behouden in Nederland. Een bedrag van 600.000 euro zou als aankoopbedrag zijn genoemd. Dus als u nog een soortgelijk bedrag in een oude sok op zolder geeft liggen: spoed u naar Lelystad… Overigens probeert Aviodrome te blijven zoeken naar een partij die kan helpen met een doorstart. Een artikel in De Telegraaf rept over beide projecten: www.telegraaf.nl/reiskrant/11148898/__DE_UIVER__ZES_TON___.html


24 november 2011

En nu weer opstaan, Aviodrome!

Het enthousiasme van het team van het eerste Aviodome heeft heel veel gedaan voor het klimaat van de historische luchtvaart in Nederland. Door de drang van deze mensen Nederland een plek te geven waar het historisch gezien recht op heeft, verhuisde het museum van Schiphol naar Lelystad en werd Aviodrome. Nu is het aldaar failliet gegaan. Was de droom te groot? Dat weten wij niet. Wat we wel weten is dat deze website er niet was geweest als de ‘Uiver’ in 1999 niet naar Nederland was gekomen en zo de droom van deze site mogelijk maakte. We hopen dat Aviodrome een doorstart maakt. En Nederland een plek houdt waar het zijn luchtvaartverleden kan bekijken en ervaren!



1 maart 2011

Luchtvaart cursus begint weer

Vele vragen die u altijd al had over de luchtvaart, zoals: hoe blijft een vliegtuig in de lucht; wat kunnen de oorzaken zijn van een vliegtuigongeluk; hoe onderscheid je een Boeing 787 van een Airbus A-330 en hoe werkt luchtverkeersleiding, worden bij deze luchtvaartcursus beantwoord. De geschiedenis van de luchtvaart wordt onder andere uitgediept en ook de Uiver komt hier aan bod. Uiteraard worden de laatste actualiteiten rond Airbus, Schiphol, KLM en de Boeing 787 niet vergeten. Cursisten krijgen een uitvoerig boek mee en een cursusavond duurt ongeveer drie uur. Leider van de cursus is luchtvaartspecialist en professioneel docent Richard Vermij, tevens mede-auteur van het boek ‘100 jaar vliegen voorbij’. De cursus wordt vanaf 17 maart op zes donderdagavonden gegeven om 19.00 uur te Amsterdam. Meer informatie: www.luchtvaartcursus.nl


28 februari 2011

Koolhoven 100 jaar

In maart 1911 vloog Frederick Koolhoven met succes zijn 'Heidevogel' (Heather Bird) voor op een show van de Maatschappij voor Luchtvaart in Soesterberg. Hij vloog voor het eerst een paar rechte stukken, gevolgd door een 22 minuten durende vlucht boven het veld. De 'Heidevogel', een kopie van de Farman tweedekker met enkele aanpassingen aan de constructie en een gondel voor zijn passagiers, was de eerste bouw Frederick Koolhoven. Meer over de man, zijn werk en het jubileum via www.koolhoven.com


Meer nieuws uit het jaar 2018.

Meer nieuws uit het jaar 2017.

Meer nieuws uit het jaar 2016.

Meer nieuws uit het jaar 2015.

Meer nieuws uit het jaar 2014.

Meer nieuws uit het jaar 2013.

Meer nieuws uit het jaar 2012.

Meer nieuws uit het jaar 2010.

Meer nieuws uit het jaar 2009.

Meer nieuws uit het jaar 2008.

Meer nieuws uit het jaar 2007.

Meer nieuws uit het jaar 2006.

Meer nieuws uit het jaar 2005.

Meer nieuws uit het jaar 2004.

Meer nieuws uit het jaar 2003.

Meer nieuws uit het jaar 2002.

Meer nieuws uit het jaar 2001.

Meer nieuws uit het jaar 2000.