25 September 2000

Sperwer

Gaat het Uiverfan-team naar Amerika?

In vervolg op eerdere berichten op deze site, kunnen we melden dat er in Amerika binnenkort een vliegende zuster van Uiver op zal stijgen! Deze met liefde gerestaureerde DC-2 is gekocht door het museum of flight en onder leiding van Dan Colburn (ook betrokken bij de opleiding van de Uiverpiloten Algera en Cocheret) zal zij hopelijk eind oktober het luchtruim kiezen. Wij zijn hard bezig met het zoeken van sponsors voor deze trip en hopen vanuit The States te kunnen berichten over het wel en wee van dit project en natuurlijk een reportage voor deze site. Het loont beslist de moeite om deze pagina's binnenkort nog eens aan te klikken.

 

 20 September 2000

Sperwer

Crashte de Uiver in 1934 door een menselijke fout?

In december 1934 kwam er een abrupt einde aan de Uiver-koorts die Nederland nu al maanden in de greep hield. De Uiver was neergestort in de Syrische woestijn. Hoe kon dit gebeuren? De DC-2 had in de voorliggende maanden wel wat kritiek gekregen op zijn vliegeigenschappen, en er was een lijst van aanbevelingen gedaan die het toestel beter handelbaar moesten maken. Maar of deze factoren van invloed zijn geweest op het ongeluk werd niet goed duidelijk. Nu zijn er na onderzoek door Ed Nolte nieuwe feiten boven water gekomen. Zullen wij dan anno 2000, ruim 65 jaar later, de waarheid te horen krijgen?

Iedereen die geinteresseerd is in het antwoord op deze vraag, vervoege zich met spoed bij de Aviodome om een opgave te doen voor de boeiende lezing die bovengenoemde auteur op vrijdag 6 oktober te Lelystad zal houden. Vanaf 19.00 uur staan de deuren van de Uiverdome open om onder de vleugel van de aldaar geparkeerde DC-2 te kijken en te luisteren naar de resultaten van het onderzoek. Er wordt gerekend op een bijdrage van 10,- voor vrienden van de Aviodome en 12,50 voor meegenomen gasten. Aanmelden is gewenst: bel 020-4068000 om bij de vriendenkring Aviodome een van de 50 stoelen te reserveren.

 

 17 Augustus 2000



Is deze DC-2 nog in leven?

Via onze contactpersoon in de VS, Ian Abbott, zijn wij de afgelopen weken op zoek gegaan naar overlevenden van de bijzondere DC-2 familie. Als slachtoffer van het succes van de welbekende DC-3 Dakota, waren er na de oorlog eigenlijk al geen exemplaren 'in het wild' te zien. De markt van vooral ex-militaire Dakota's was enorm, en voor een winstgevende exploitatie was de DC-2 eigenlijk net niet groot genoeg en had zij een te klein vliegbereik. Toch zijn er de gunstige uitzonderingen. De 'Uiver', die nu eigendom is van het Aviodome vloog bijvoorbeeld nog tot 1969 als passagierskist op een kort traject in Amerika. Verder is de spoeling naar alle waarschijnlijkheid uiterst dun. Een DC-2 op een verlaten strip in Australie, eentje in een Scandinavisch museum, de Uiver en dan dit toestel, dan heb je het eigenlijk wel gehad. De bijgaande foto's van de N-1934-D werden door Abbott gemaakt in 1990. Zij zou toen eigendom zijn van de Douglas Heritage Trust en behoort nu tot de collectie van het Amerikaanse Museum of Flight. Wij zijn bezig meer over dit toestel te weten te komen. Hou voor de resultaten van deze zoektocht deze pagina's in de gaten.

 

 5 Augustus 2000

Welcome to the Uiverdome
View of Lelystad Control Tower
Closeup of Lelystad Tower
Arrivial - Departure Lelystad
Uvierdome Lelystad

Oud en jong zien Uiver van dichtbij

Enthousiaste reacties in Uiverdome

Lelystad - De sfeer en de reacties zijn prima in de pas geopende Uiverdome in Lelystad. Gedurende de ruim drie weken dat de speciale hangaar geopend is kwamen enkele honderden het vliegtuig bekijken. Vaak komen opa en oma en de kleinkinderen tegelijk zodat de laatst genoemden het verhaal 'live' uit de eerste hand te horen krijgen. Veel nostalgische gevoelens komen er bij vooral de oudere bezoekers boven, als zij het zusterschip van de hun zo bekende Uiver met eigen ogen zien pronken te midden van de borden die haar verhaal op boeiende wijze navertellen. Publiciteit voor de semi-permanente tentoonstelling is ook landelijk te zien via TV-spotjes die 'Lelystad-luchtvaartstad' en Museum Aviodome als onderwerp hebben. 
Op een vast tijdstip (21.55 uur) kunt u op 6, 8 en 11 augustus op resp. Nederland 3 en 1 een stukje promotie voor de Uiver bekijken. Op 9 augustus draait er op Nederland 3 een spotje met de Aviodome als onderwerp. 
De Uiverdome is nog tot en met 3 september 2000 dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur. Vanaf 4 september tot en met 31 oktober van woensdag tot en met zondag op dezelfde tijden. Uitzondering zijn de schoolvakanties, dan is de expositie dagelijks geopend. 
Voor meer informatie belt men met Aviodome-Schiphol: 020-4068000. Kijk tevens regelmatig op deze website of op
www.aviodome.nl

 

 31 Juli 2000

Uiver taxiing
Uiver take off
kinderen in plas
Uiver regen.jpg

Teuge groot succes, Hilversum valt in het water

Het was de organisatoren op Hilversum zaterdag niet gegund.Terwijl op het nabij gelegen Teuge de volledige vliegshow kon wordengedraaid op een kwartiertje na, verdween het gras van Hilversum compleet onder water. Precies boven het veld viel er gedurende meer dan twee uur alles uit de hemel wat een vliegshow maar kan bederven, terwijl het in de directe omgeving droog bleef. Desondanks zette Jan Cocheret (zelf ook woonachtig in Hilversum) de DC-2 aan de grond. Waarschijnlijk was dat ook om de poging Albury-replay luister bij te zetten, want de Uiver kwam door het drassige veld daarna prompt niet meer weg! Dat was natuurlijk koren op de molen van speaker Erling Brom, die samen met zijn mede-presentator zijn best deed om de ellende te vergeten en een staaltje live-presentatie ten beste gaf. Als je hem moest geloven waren we getuige van de noodlanding in Australie en wie had nu willen missen? Na een nachtje staan vertrok de oude dame dan toch op zondag naar haar nest, nadat de organisatoren -die het publiek prezen om de aanhoudende belangstelling, ondanks het weer-voor hun inzet waren bedankt d.m.v. enkele flyby's. Medio 2002 is er weer een vliegfeest en dan hopen we op beter weer!

 

 28 Juli 2000

Ook vorig jaar was de Uiver op het groenste vliegveld van Nederland.
De start vanaf gras blijft een fantastisch gezicht

Teuge en Hilversum krijgen zaterdag weer hoog bezoek

Wat doe je met een uniek historisch vliegtuig? Vliegen natuurlijk! Gelukkig denkt het team van het Aviodome er ook zo over en zo komt het dat de Uiver haar nest aanstaande zaterdag weer verlaat om zich te laten zien en horen op Teuge en (bij goed weer) Hilversum. Op beide velden kan iedereen die vorig jaar een certificaat kocht -en zo ook deze vlucht mede mogelijk maakt- het vliegtuig van binnen en buiten bekijken. Ook kan men ter plekke bij de Aviodomestand een certicaat kopen. De verwachting is er rond 10.15 vertrokken gaat worden vanaf Lelystad en een half uur later de wielen de grond zullen raken op Teuge. Daarna zal het toestel tegen vieren vertrekken naar het veld in Hilversum en daar om 18.15 weer opstijgen met bestemming Lelystad. De gehele dag is vanwege de afwezigheid van de 'Uiver' de tentoonstelling op Lelystad Airport te bezoeken tegen de helft van de prijs. Van de aanblik en het geluid van de kist kunt u nu al genieten onder foto's en geluiden op deze site. Info:
www.ehhv.nl/index2.htm,
www.aviodome.nl en
www.teuge-airport.nl/

 

 28 Juli 2000
 

Nieuwe foto’s en geluid toegevoegd

Wegens vakantie en verhuizing gaat het regelmatig verversen van de site eigenlijk niet zoals gepland. Dit zal naar verwachting tot medio september zo blijven. Toch slaagden wij erin om enkele mooie (vlieg) foto’s en een nieuw geluid van de ‘Uiver’ toe te voegen. Voor Netscape-gebruikers hebben wij nog een tip als zij problemen hebben met het afspelen van de audio.

Kijk snel bij foto’s en geluiden.

 

 19 Juli 2000

Op 19 september vorig jaar bezocht de Uiver ook Den Helder
Met goed weer wordt het erg druk in Noord-Holland!
De internationale airshow is de enige in Nederland boven water

Uiver vliegt zondag naar Den Helder

Met Den Helder airport als hoofdsponsor van het evenement zal de DC-2 aanstaand weekend weer de gelegenheid krijgen om zich te laten zien en horen bij het strandspektakel in Noord-Holland. Al jaren is dit evenement een grote trekker in de regio. Het Strandspektakel vindt plaats op een van de mooiste en schoonste stranden van Nederland. Langs dit 7 km lange strand van Den Helder vindt u Strandslag Duinoord. In de loop der jaren is gebleken dat dit stuk strand zich perfect leent voor een spektakel van deze omvang. De Uiver zal vertrekken vanaf Lelystad op zondag 23 juli aanstaande. De verwachting is dat zij rond 13.00 uur airborne zal zijn. Het voorvliegen van de demo als afsluiting van de vliegshow (met o.a de KLu en vele andere deelnemers) is op maandag gepland, iets na de klok van 16.30 uur. Vanuit de demo zal de kist gelijk doorvliegen naar Lelystad. De verwachte aankomsttijd aldaar is ongeveer een half uur later. Meer informatie: kijk op
www.strandspektakel.nl.

 

 17 Juli 2000

Dhr. van Slageren (links)
met de blauwdruk van de DC2


Detail blauwdruk

Unieke tekening in Nederlands bezit

In de jaren vijftig kon het nog allemaal. Een brief schrijven naar de Douglas-fabrieken in Santa-Monica en op verzoek een blauwdruk van het ontwerp van de Douglas Commercial 2 toegestuurd krijgen. Dhr. H. van Slageren uit Lelystad is een van de bezitters van een uniek stukje DC-2 historie en ontvouwde het voor ons toen we hem ontmoetten tijdens de opening van de Uiverdome. "Ik moet een jaar of 17 zijn geweest en schreef mijn brief gewoon in het Nederlands", zo vertelde hij ons. Per kerende post lag het document enkele weken daarna op de deurmat. De prachtig geconserveerde tekening toont de romp in voor-en zijaanzicht (General Assembly = algemene samenstelling) en wie goed kijkt ziet de datum van de aanmaak van het origineel: 28 januari 1934. Wie belt er even naar Boeing voor de tekening van de 747?

 

 15 Juli 2000


Probleemloze onderhouds-beurt voor Uiver

Na de drukke tijd van eind 1999 verdween de DC-2 achter gesloten deuren voor groot onderhoud. Eerst bij de DDA en later in Hangaar 7 van de KLM onderging het toestel een minutieuze inspectie onder leiding van onvolprezen BWK Marc Westenberg. Het is eigenlijk ongelofelijk dat de conditie van een vliegtuig van 65 jaar oud nog zo goed kan zijn, iets wat voor het grootste deel op het conto komt van de KLM en de vorige eigenaar. Hij stalde het toestel bij zijn eigen strip in een overdekte en afgesloten hangaar en liet het door de KLM aangebrachte kleurenschema, wat ter ere van de Uiver Memorial Flight opgebracht was, in tact. De enige lichte tegenslag tijdens het onderhoud vormde de carburateur van de rechtermotor, maar ook dit probleem werd door de "DC-2 technische dienst" verholpen. De aansluitende proefvlucht verliep "volstrekt probleemloos", zo zei de directeur van het Aviodome, Arno van der Holst, desgevraagd.

 

 11 Juli 2000

De Uiverdome is niet moeilijk te vinden...
Directeur Aviodome: Verontwaardiging
De DC-2 in haar nieuwe onderkomen
De ambassadeur van Australie verrichte de officiele opening
Een gedeelte van de illustratieborden die het Uiver-verhaal vertellen

Uiver definitief op uitvlieg-nest

Onder grote belangstelling werd vandaag in Lelystad de Uiverdome officieel geopend. Nadat The Old Lady eind juni al was overgevlogen vanuit Schiphol, krijgt zij nu, als eerste vliegtuig in Europa, een eigen vaste stek in de rode TTA hangaar. Vanaf deze locatie zal zij ook regelmatig uitvliegen om haar schone uiterlijk en geluid aan het publiek te tonen en te laten horen. Nationaal luchtvaartmuseum Aviodome wil met deze nieuwe mogelijkheid het vliegtuig semi-permanent tentoonstellen en de vele duizende enthousiaste donateurs van dichtbij de gelegenheid geven het vliegtuig te bewonderen.

Zij waren het toch ook die eind 1999 samen met honderden bedrijven en de overheid er voor zorgden dat de historische DC-2 voor Nederland kon worden behouden. Een situatie die uniek was voor de Nederlandse historische vliegerij: meer dan 16.000 mensen die komen kijken naar 1 vliegtuig met (weer) een wereldrecord op haar naam: nog nooit was een 65 jaar oud passagiersvliegtuig op eigen kracht de oceaan overgestoken. Maar het draagvlak voor de professionele beoefening van de gepassioneerde hobby van enkele honderden vrijwillige en enkele betaalde krachten is desondanks nog uiterst dun, zo betoogde de directeur van de Aviodome, Arno van der Holst (32), die zijn waardering wederom uitsprak voor iedereen die de aankoop van de Uiver en de huidige Uiverdome heeft mogelijk gemaakt.

Zorgen zijn er over de uitspraak van de Raad voor Cultuur, die negatief adviseerde over een luchtvaart themapark wat volgens de plannen van de Aviodome op Lelystad gevestigd moet worden. In niet mis te verstane bewoordingen gaf Van der Holst lucht aan zijn gevoelens van teleurstelling en ook verontwaardiging over dit opmerkelijke besluit. Hij sprak de hoop uit dat het enthousiasme en de waardering van de bewindslieden die vorig jaar bij de aankomst van de Uiver aanwezig waren, zich nu ook zal omzetten in concrete daden. Ook heeft het museum steun gevraagd bij de kamerfracties en de VVD heeft zich reeds laten horen met een concreet positief geluid. Ook ondervond het Aviodome veel hulp en hartelijkheid van de op Lelystad gevestigde bedrijven en de provincie Flevoland die met de komst van de Uiver een nieuw stuk cultuurhistorisch erfgoed binnen haar provinciegrenzen kan laten zien.

Hoe dit spannende verhaal ook af gaat lopen, de bezoeker van de Uiverdome op Lelystad zal zich niet vervelen. De geschiedenis van de Uiver, van de London-Melbourne race, de noodlanding in Albury, de gutsende regen en de glorie, allemaal staat het te zien en te lezen op grote doeken van 2 bij 3 meter. Tevens kan men in de expositie een keur aan Uiver-memoria aantreffen: Herkend u die beschuitbus uit 1934?

De Uiverdome is nog tot en met 3 september 2000 dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur. Vanaf 4 september tot en met 31 oktober van woensdag tot en met zondag op dezelfde tijden. Uitzondering zijn de schoolvakanties, dan is de expositie dagelijks geopend. Voor meer informatie belt men met Aviodome-Schiphol: 020-4068000. Kijk tevens regelmatig op deze website of op
www.aviodome.nl

 

 6 Juli 2000


Van der Holst: Meer grap dan realiteit
Van Hoof: Eigenlijk nog geen museumstuk
Directeur Aviodome neemt felicitaties in ontvangst
1934 meets 2000
De shelter, die pal voor het Aviodome staat

Staatsecretaris zet F-16 in het zonnetje

Juweel aan de kroon van de Aviodome toegevoegd

Schiphol - Aankomend bij de Aviodome kon de groene shelter van de Koninklijke Luchtmacht moeilijk over het hoofd gezien worden. Het was daar dan ook dat het jongste wapenfeit van het Aviodome-team gisteren aan pers en (luchtmacht) genodigden kon worden gepresenteerd: Een heuse F-16 binnen de gelederen van de tentoonstelling! Directeur Arno van der Holst roemde in een toespraak de samenwerking met de luchtmacht die als grootste partner in het evenement zo ruimhartig hun medewerking hadden gegeven en dankte ook de andere partners in het project, dat meer was begonnen als grap dan als realiteit. De F-16 is voor het Aviodome het meest moderne collectiestuk, na de roemruchte Starfighter die zijn veel geprezen opvolger op luttele meters afstand in het museum gezelschap houdt, maar ondertussen alweer 16 jaar uit actieve dienst is bij de KLu.

Dat punt is voor de F-16 in elk geval nog niet aan de orde, liet staatssecretaris Van Hoof in de volgende toespraak weten. In vogelvlucht nam hij zijn aandachtige gehoor mee door de geschiedenis van het ranke jachtvliegtuig, wat na aankoop door Nederland en 4 andere NAVO-partners de geschiedenis inging als de ‘aankoop van de eeuw’. Vanaf het eerste startschot in 1975 zijn er ondertussen meer dan 4200 exemplaren besteld, die halverwege de jaren 70 voor ongeveer 6 miljoen dollar per stuk werden geleverd. Een belangrijke eis van de USAF was toendertijd dat het nieuwe jachtvliegtuig licht en goedkoop moest zijn en voldoende groeipotentieel moest hebben om het in de loop van de jaren verder te kunnen ontwikkelen; een eis die de F-16 meer dan waar heeft gemaakt.

Een voortvloeisel daaruit is de z.g. MLU, de modernisering die het toestel vliegend en vooral competatief houdt tot voorbij 2010 en waar de luchtmacht op dit moment druk mee is. Wat er daarna gebeuren gaat is nog onduidelijk, maar Van Hoof benadrukte dat alle mogelijkheden uitputtend en na diepgaande studie op een rij (moeten) worden gezet, iets waar men nu al voorbereidingen voor treft. Als alternatieven noemde hij onder anderen participatie in het Amerikaanse JSF-project, of een Endlife update voor de bestaande F-16 vloot. De bedragen die ermee gemoeid zouden zijn in de toekomst liggen in elk geval nog boven het budget van bijvoorbeeld een Betuwelijn, maar wij putten hoop dat het bij de aanschaf van de F-16 ook was gelukt om het totale aankoopbedrag voor 80% van de waarde met tegenorders te gecompenseerd te krijgen.

Na de openingshandeling in een aardedonkere shelter knalde het geluid van een startende F-16 uit de boxen en sprongen de lampen aan. Daarna konden de aanwezige bezoekers zich vergapen aan het tentoongestelde toestel en een kijkje nemen bij de aanwezige fotoexpositie en flightstimulator. Daar de Aviodome het toestel in bruikleen heeft moet het op termijn weer terug naar de luchtmacht. Tot die tijd kunnen de bezoekers van de tentoonstelling er echter nog volop van genieten.

 

 26 Juni 2000
 

Een club zonder lidmaatschap?

Project nog in kinderschoenen

Als alles lukt gaat deze site uitgroeien tot iets moois. Het plan is om naast de Uiver op termijn meerdere historische vliegtuigen en hun piloten en andere vrijwilligers voor het voetlicht te halen. Er vliegt nog heel wat schitterend spul rond in Nederland. Wat dacht je bijvoorbeeld van een P-51 Mustang, een Catalina vliegboot en de B-25 Mitchell bommenwerper uit WOII? Zo willen we in de historische luchtvaart duiken en de glorie van deze oude toestellen dichtbij brengen door middel van tekst, beeld en geluid. Zo dichtbij, dat je bijna het gevoel hebt zelf mee te vliegen.

Maar eerst moeten we hits hebben, en liever natuurlijk echte pageviews. Als die zich stabiliseren op pakweg een kleine 500 per maand, gaan we denken aan het verbreden van de organisatie en misschien het oprichten van een stichting met mogelijkheid tot lid worden. Of misschien wil je meehelpen om de site een succes te maken door ervoor te schrijven en te fotograferen. Lijkt je dat wat: zorg voor pageviews en/of mail naar: dc2@uiverfan.nl

 

 1 Juni 2000
 

Het mooiste vliegtuig van Nederland heeft nu een eigen fanclub

Na een prachtige tijd van veel vliegen en showen tijdens de tour in de zomer werd het eind 1999 een beetje stil rond de Douglas DC-2 ‘Uiver’. Na een spannende tijd was het gelukt om de 1,5 miljoen binnen te halen en dat was reden voor een feestje.

Duizenden hadden tijdens de tour echter kennis gemaakt met het toestel, en de mensen eromheen. De vrijwilligers van Aviodiome maakten het mogelijk dat velen in goede sfeer in en om het toestel mochten zijn. Vooral voor de vele luchtvaartfans was het genieten geblazen en voor die groep is deze site primair ontwikkeld. Maar er is meer.

Wat gebeurt er nu verder met de DC-2? Wordt ze helemaal uit elkaar gehaald? Is er eigenlijk nog wel wat van over, nu er ruim 10.000 mensen doorheen gestruind zijn? Is er nog iets bekend van de resten van de originele Uiver, die crashte in 1934? Gaat er nog mee gevlogen worden, en zo ja, wanneer? Heeft de tour niet meer gekost van 1,5 miljoen? Wat kost een uurtje vliegen eigenlijk en wie gaat dat betalen? Zo zijn er nog honderden vragen te bedenken, waar wij de komende weken antwoorden op gaan zoeken. Kom dus nog eens terug!


Meer nieuws uit het jaar 2007.

Meer nieuws uit het jaar 2006.

Meer nieuws uit het jaar 2005.

Meer nieuws uit het jaar 2004.

Meer nieuws uit het jaar 2003.

Meer nieuws uit het jaar 2002.

Meer nieuws uit het jaar 2001.