USA DC2

31 december 2001

Uiverfonds geopend

Big Brother heeft een winnaar (gefeliciteerd Sandy) en we kunnen ons weer bezig gaan houden met andere dingen. Wij zouden wel willen dat de ideeen en bedragen die dit programma mogelijk maken ten goede zouden komen aan de promotie van de historische luchtvaart in Nederland. Maar dat terzijde. In 1934 was er nog niks om te promoten want wat nu historie is, was toen modern. En de bedragen die er mee gemoeid waren, zinken in het niet bij de kosten van de luchtvaart in de huidige tijd. Wat wij bij Endemol waarschijnlijk niet voor elkaar zouden krijgen, blijkt na een kleine peiling via de maillist wellicht wel haalbaar: een bijdrage van alle enthousiasten in het 'Uiverfonds'. Dit fonds staat nu nog in de kinderschoenen, maar wordt bij gebleken succes ondergebracht in een stichting. Direct aan het begin van het nieuwe jaar willen wij graag naar de DC2 in de USA en dus is er enige haast. Van de voor deze reis begrote 600 euro is er al 300 binnen. Zou u een bijdrage willen leveren dan is elk bedrag in onze nieuwe valuta welkom. Maak over naar postbank 6144047 t.n.v. S. Berghuis o.v.v. Uiverfonds en uw volledige adres en/of email. Voor alle duidelijkheid: dit fonds komt ten goede aan deze website en staat niet in verband met enige actie van Aviodome uit het heden of verleden. Zij dragen deze site overigens wel een warm hart toe. En wij hen. Wij houden u op de hoogte van de vorderingen!

Dan Colburn

30 december 2001

Spannend jaar voor Uiver-zusje

Dan Colburn (78) is de enige nog levende DC-2 instructeur ter wereld. Volgens zijn vrienden die samen met hem aan de DC-2 in Amerika werken is hij ook meer dan onderlegd in het verkopen van T-shirts. Als de grappen tijdens het werk op hetzelfde nivo liggen dan komen zij er wel. Zijn ervaring op vele Douglas-typen is groot, wat gezien zijn leeftijd geen verrassing is. Tijdens correspondentie met hem vertelde hij o.a. over het meest betrouwbare systeem voor het meten van de brandstofvoorraad: met een peilstokje in de vleugeltanks. Hij gebruikte dit systeem nog op de DC-10, dus het werkt. Zeer recent kregen wij bericht dat de planning is dat de DC-2 op 7 januari 2002 uit de hangar zal worden gerold. Het toestel wordt dan uitgebreid gewassen en getest. Graag zou de Uiverfanclub hierbij een kijkje gaan nemen en met uw hulp moet dat lukken. Het eerste nieuws volgt via de mailing list. Nog geen lid? Schijf je dan nu in via de homepage!

Henri

28 december 2001

Dutch Historic Aviation Sites

Er is een nieuwe portal. Henri Kaper deed wat al veel eerder had moeten gebeuren en knoopt alle Nederlandse websites over historische luchtvaart aan elkaar. Tenminste, dat is zijn bedoeling. Hij is vrijwilliger bij de stichting Koolhoven en als webmaster van hun site veel op internet te vinden. Zo groeide het idee. Per mail benaderde hij een aantal andere houders van luchtvaartsites en kreeg enthousiaste reacties. Echter niet zoveel als hij gehoopt had. Daarom heeft hij de eis om op iedere site een button terug te zien laten varen en in plaats daarvan de door hem gevonden sites gewoon geplaatst. Zo is er een nieuwe startpagina voor het snuffelen op sites van de Nederlandse historische luchtvaart ontstaan met reeds 74 links. Ga naar http://home-l2.tiscali.nl/~ti007641/dha-sites en laat je verrassen.

Nico CD

27 december 2001

Geluidenfans komen aan hun trekken

Nico van der Linden is naast musicus ook geluiden liefhebber. Zijn hobby groeide uit tot een compleet bedrijf toen hij besloot om alle nog vliegende propliners op CD vast te gaan leggen. Dit resulteerde in een collectie CD's die in luchtvaarthistorisch Nederland zijn weerga niet kent. En wij zijn trots dat bij de vierde CD op de omslag van het boekje onze Uiver staat afgebeeld en op de CD natuurlijk ook te horen is. Als de echtgenote van schrijver dezes een avond niet thuis is wordt de CD geladen en de volumeknop op 22 gezet. In ��n woord: genieten. Verschillende typen Douglas, Convair, Avro en een verdwaalde Nord komen voorbij vliegen alsof we op Duxford staan te kijken. Aandachtspunt zou kunnen zijn het vermelden van de verschillende tracks op de box en in het boekje. Dat is hier en daar wat onoverzichtelijk. De website van Nico's Aero Dynamic Recordings is te vinden onder http://www.aero-dynamicrecordings.com Wil je korting bij het bestellen van een CD, zet je naam dan in onze maillist.

Connie Connie

20 december 2001

Connie avond in Aviodome groot succes

Ik heb een Connie vastgehouden! Nou ja, het was wel geen echte, maar toch. Na de gezellige avond met het bekende vliegtuig als thema moest het model wat speciaal uit de tentoonstelling was gevist, weer terug in zijn vitrine. Vandaar. De vriendenkring had over belangstelling geen klagen, want er waren ruim 200 belangstellenden afgelopen vrijdag. Een maal per jaar organiseren zij een bijzondere thema-avond en deze keer had deze als onderwerp de Constellation. Giesbert Oskam vertelde over zijn nieuwe boek en de tweede helft van de groep luisterde tegelijkertijd in de filmzaal naar Raymond Oostergo die de stand van zaken rond de N749NL uit de doeken deed. Veel oh's en ah's bij de prachtige filmbeelden. Lid worden van de vriendenkring Aviodome staat open voor iedereen. Leden ontvangen naast allerlei voordelen gratis het magazine "Verenigde Vleugels". Info via de Aviodome op 020 4068000. Natuurlijk is de speciale tentoonstelling op de bovenverdieping van het museum ook gedurende de kerstvakantie geopend.

Uiverdome

26 november 2001

Uiver-ferry nog onzeker

Na sluiting van de tijdelijke expositie in de 'Uiverdome' wikt en weegt Luchtvaartmuseum Aviodome over het verplaatsten van de Uiver naar Schiphol-Oost. Naar verwachting zal de productie van de eerste loods van het te bouwen Nationaal Luchtvaart Themapark (NLTP) begin december een aanvang nemen. Is het mogelijk de huur van de huidige ruimte te verlengen totdat deze loods klaar is dan blijft de DC2 naar alle waarschijnlijkheid in Lelystad. Jammer voor de fans die graag weer eens het geluid van twee brullende Wright Cyclones hadden gehoord. Mocht de ferry niet doorgaan dan vragen wij het museum vanaf deze plaats om bij het slaan van de eerste paal dit moment te vieren met een Uiver-vlucht.

Air disaster

15 november 2001

Air disasters

Naar aanleiding van de vraag van Rick in het gastenboek hierbij een verslag van het ongeluk met de Uiver in het Engels, gekopieerd van de site op het gebied van luchtvaart ongelukken (http://www.airdisasters.co.uk). Over de datum is dus wel enige onduidelijkheid, want volgens onze bronnen was het 20 december 1934, waarschijnlijk om 00.33 uur Nederlandse tijd.

"PH-AJU Douglas DC-2-115A KLM, named "Uiver". 19.12.34 near Rutbah Wells (Syria) on a non-scheduled flight from Amsterdam (Netherlands) to Batavia (Netherlands East-Indies, now Jakarta, Indonesia). The aircraft departed short after midnight from Schiphol on a special so-called 'christmas' flight to Batavia with post and 3 passengers. On the Cairo (Egypt)- Bagdad (Iraq) route it was missed. On 21.12, the Douglas was found, completely destroyed and burned, by a RAF-pilot, in the desert 16 km south of Rutbah Wells. All 4 cockpit-crew and 3 passengers were killed. From the investigation was found that the aircraft hit the ground with normal cruise speed, it was trimmed for horizontal flight. The weather during the impact was very bad. During the investigation, the bad flying characteristics of the DC-2 during heavy rain were suspected. Some test- flights were performed with changed vertical tail- plane and rudder."
[Lees meer...]

Uiver

1 november 2001

DC2 voor FS eindelijk gereed

Een internationaal gezelschap maakte onlangs de Uiver digitaal beschikbaar voor diegenen die haar graag zelf naar Australie vliegen. Totaal is men ruim een jaar bezig geweest, maar het resultaat is verbluffend! Wie de fotoafdeling van deze site bezoekt ziet daar de jongste cockpit foto's gemaakt door William Dekker. Een snelle blik op de afbeelding hiernaast leert dat de FS cockpit daar bijna niet van te onderscheiden is. Rob Cappers mailde ons: Het originele vliegmodel is gemaakt door Don Incoll, een Australier. De airfile, die maakt dat Uiver in FS 2000 vliegt als een echte, werd gemaakt door zijn landgenoot Steve Small. Fred Banting, een Canadees, programmeerde de gauges (wijzerplaten) en ik maakte samen met een aantal andere leden van onze werkgroep en adviezen van Jan Cocheret het geheel compleet. Met recht een internationaal project. Wie wil bezoekt http://www.avsim.com en download de nieuwe versie (10 Mb). Via een eigen website komt Rob bij ons terug met tips en truuks en de route naar Melbourne. Binnenkort hierover meer. Rob is persoonlijk te bereiken onder r.cappers@hccnet.nl

F16

26 oktober 2001

Aviodome als vraagbaak over luchtoorlog

Dankzij allerlei publiciteitsacties van de afgelopen tijd bellen veel mensen de Aviodome op als zij vragen hebben over iets dat de luchtvaart betreft. Zo ook over de luchtoorlog die nu boven Afganistan gevoerd wordt door de USAF. Onlangs kreeg het museum bijzondere toestemming van het Pentagon om deze informatie vanaf 20 oktober breder en aantrekkelijker te presenteren in de vorm van een tijdelijke expositie. Er zijn modellen, foto's en films te zien van de diverse typen die door de Amerikanen ingezet worden tegen het terrorisme. Het is nog niet bekend hoe lang deze presentatie zal duren, dit is afhankelijk van de ontwikkelingen. Landelijke dagbladen hebben intussen aandacht besteed aan het evenement, en het flight-stimulator weekend van enkele weken geleden haalde zelfs het NOS-journaal. Over het bekende vliegprogramma in relatie tot de 'Uiver' binnenkort meer nieuws op deze site!

Connie

27 september 2001

Aviodome stelt 'Connie's Comeback' uit

Medio september zou ze in het Nederlandse luchtruim verschijnen: de Lockheed Constellation van het Nationaal Luchtvaartmuseum Aviodome. Er hebben zich echter ontwikkelingen voorgedaan die ervoor gezorgd hebben dat de aankomst wordt uitgesteld tot volgend jaar. Tijdens een van de laatste proefdraaisessies v��r de vliegproeven van het vliegtuig, bleek dat ��n van de motoren opeens niet naar behoren presteerde. Na uitvoerig onderzoek bleek dat in 1 van de 18 zuigers van deze motor een hulpdrijfstang was afgebroken die onherstelbare schade heeft aangebracht. Het gevolg is dat er een nieuwe motor aangeschaft en gemonteerd moet worden. Buiten het feit dat daar op dit moment onvoldoende fondsen voor ter beschikking zijn, wordt het tijdschema (een presentatie medio september) niet meer gehaald. Aangezien het museum ook nog eens gesteld had dat na 1 oktober een vlucht over de oceaan, in verband met de weeromstandigheden, een risico opleverde dat vermeden diende te worden, is de aankomst uitgesteld tot volgend voorjaar, omdat er absoluut geen concessies zullen worden gedaan aan de veiligheid van de bemanning en het vliegtuig. Omdat het uitstel en de schade aan de vierde motor onverwacht extra kosten met zich meebrengen, zal de fondsenwerving worden voortgezet. De bijna 2000 particuliere donateurs, de bedrijven en de fondsen behoeven niet bang te zijn dat uitstel ook afstel betekent. Op dit moment is er rond de 500.000 gulden gedoneerd en totaal is een bedrag van rond de 900.000 gulden nodig.

Staartvlak

1 Augustus 2001

Te huur: Connie-staartvlakken

Om de actie Connie's Comeback een nieuwe impuls te geven is Aviodome een actie gestart. Ondanks het enthousiasme van honderden particulieren die met elkaar meer van 250.000 gulden inbrachten is er nog meer geld nodig om het vliegtuig naar Nederland te halen. Daarom biedt het museum deelnemende bedrijven een van de zes staartzijden aan om tijdens de overtocht (als alles rondkomt medio september) hun naam en/of logo op te vermelden. Exposure via de opnamen van verschillende TV-programma's. Prijzen vanaf 25.000 gulden. Ook is het mogelijk een stoel te 'kopen' (5000,-) in een van de vliegtuigen die zich bij de Connie zullen aansluiten tijdens het laatste stuk van de vlucht vanaf Engeland. Dit is inclusief een VIP-ontvangst en besloten welkomsfeest op een nog nader te bepalen datum.

Connie

26 Juli 2001

Er vliegt dit weekend in elk geval 1 Constellation...

Mocht je geld en tijd over hebben, boek dan een last minute vlucht naar Kansas. Daar is vanaf komende vrijdag op het vliegveld het open weekend van het vernieuwde en uitgebreide Airliners Museum. De website van deze organisatie was getiteld Save a Connie en dat zegt genoeg. Er zal gevlogen worden met de prachtig gerestaureerde Lockheed en er is een verloting voor een Free Ride, waarmee je de kans maakt om te ervaren wat de passagiers in de jaren 50 voelden tijdens het vliegen. Kijk voor deze leuke weekendtip op de engelstalige website van het museum dat ook een DC-3 en Martin 404 bezit. De aanblik van de 'staarten' van de Connie is prachtig via de live webcam te zien op http://www.airlinehistorymuseum.com

Connie

24 Juli 2001

Fokker FVIII nu gratis als model verkrijgbaar

Leuk voor op de camping. Iedereen die jong is of zich zo voelt doet er goed aan voor of tijdens de vakantie de Aviodome te Schiphol met een bezoek te vereren. Je wandelt dan naar buiten met een prachtige bouwplaat ter waarde van 14,95 en met enig geduld zet je een natuurgetrouw model van de tweemotorige Fokker in elkaar. De restanten van het origineel liggen in het museum in een decor wat zo uit de jungle van Venezuela afkomstig lijkt. Daar troffen de expeditieleden het vliegtuig aan toen zij in 1999 poolshoogte gingen nemen na een tip van collega's uit Zuid-Amerika. Het museum is geopend van 10.00 - 17.00 uur. Voor informatie belt men 020-4068001, mail naar info@aviodome.nl of kijk op www.aviodome.nl. Op 26 april maakten wij uitgebreid melding van de opening van de expositie rond de Fokker. Kijk daarvoor hier. Het model op bijgaande foto werd gemaakt door Leen Lems. Foto van C. Paulusse.

Connie

22 Juli 2001

Een paar uur Connie...

Als Frank je een tip geeft, dan zit je goed. Steevast veel info en handige links over het onderwerp dat je interesseert. Zelf vind Frank economie en oude vliegtuigen leuk. Hij bezoekt regelmatig deze website en is een grote fan van 'die oude en nog steeds wonderschone dingen', zoals hij het zelf zegt. Wij zijn hem dankbaar voor het werk wat hij deed om een groot aantal prachtige Connie-links samen te brengen op zijn website. Kenners weten nu waar wij het over hebben. Goed voor een paar uur genieten van foto's en geluiden; matig voor de hoogte van je telefoonrekening. Kijk snel op zijn site. Wil het niet vlotten met je studie economie, mail Frank dan via franks@tip.nl.

Connie

20 Juli 2001

Constellation-actie in TV-programma

De media-aandacht voor de Connie gaat nu echt beginnen. Na SBS 6 en Net5 is vanavond RTL4 aan de beurt. Vanavond (20 juli) om 19.30 uur komt de terugkomst van de Constellation op het RTL4-nieuws. Misschien wordt er ook al in het nieuws van 18.00 uur op RTL4 aandacht aan besteed.

Wat: Connie�s Comeback in het nieuws
Waar: RTL4 - nieuws
Hoe laat: 19.30 uur (en wellicht al om 18.00 uur)

Wij wensen u veel kijkplezier!

DC-4 DC-4 DC-4

20 Juli 2001

Kunnen DDA en Aviodome goed door ��n deur?

In tegenstelling tot hardnekkige geruchten die anders willen doen geloven is er tussen de DDA en de Aviodome geen sprake van rivaliteit. In tegendeel, Arno van der Holst en Anne-Cor Groeneveld hebben onlangs 'met de benen op tafel' informeel overleg gehad om te kijken hoe er in de toekomst verder kan worden samengewerkt. Na het succes van de aankoop van de DC-2 heeft de DDA met haar specialistische Douglas-kennis al eerder laten weten ondersteuning te willen bieden. Er wordt nu onder andere gekeken of er een mogelijkheid bestaat om de prachtige DC-4 Skymaster van de DDA voor Nederland te behouden. Deze staat al geruime tijd te koop wegens problemen om met het toestel kostendekkend te vliegen. Ruim een week geleden nog gaf dit vliegtuig acte de presence op de Open Dagen van de KLu en vloog zij voor in een unieke formatie, geflankeerd door de twee Dakota's. Voor zover wij weten de eerste en tot nu toe enige keer dat alle toestellen van de DDA tegelijk in de lucht waren te bewonderen.

18 Juli 2001

Nieuwe poll

De Douglas DC2 is veruit het mooiste toestel uit de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis. Dat was de mening van de ruim 90 bezoekers die de afgelopen maanden hun stem uitbrachten in onze poll. Een goede tweede was de Lockheed Constellation, op enige afstand gevolgd door de Fokker G1, de befaamde jachtkruiser waarvan Nederland er in 1940 helaas te weinig beschikbaar had. Enkele tientallen luchtvaartfans vulden hun eigen type in, wat een aardig beeld gaf van de breedte van het interesseveld van de Nederlandse historische luchtvaart. Op een verdwaalde Boeing B-52 na zijn alle toestellen ooit in het luchtruim boven Nederland gesignaleerd, zoals de DC-4 en Dakota, Koolhoven FK-41 en zelf een Stuka. Zij scoorden in de ranglijst niet meer dan 1%. Onze nieuwe poll behelst de verdeeldheid van het aantal clubjes dat zich in genoemd interesseveld beweegt. Is dat een goede zaak?

12 Juli 2001

Uiverfan neemt dc2.nl over

Dat zou wat zijn. Een eigen DC-2 voor de Uiverfanclub. Helaas gaat het hier om de digitale versie van dit toestel zoals het zien was op www.dc2.nl. Hoewel helaas, de site geeft mooie mogelijkheden om meer te weten te komen over het legendarische vliegtuig. De pagina's werden in 1999 gemaakt ter ondersteuning van de overtocht en promotie-Tour die door de 'Uiver' gevlogen werd van juli tot en met september in genoemd jaar. Onlangs kregen wij via nationaal luchtvaart Aviodome het verzoek om na te denken over het overnemen van deze site. Een verzoek wat wij met gepaste trots hebben ontvangen en zeker in overweging nemen! Vooralsnog lijkt het erop dat de inhoud van de site over enkele maanden zal worden opgenomen in deze site. Dan willen wij ook komen met een totaal vernieuwde opzet en een tweede afdeling in de Engelse taal. Hiervoor zoek wij nog helpers die het engels machtig zijn. Mail als je interesse hebt naar dc2@uiverfan.nl.

klu logo

5 Juli 2001

Uiver helaas niet naar Vliegshow

Het eerstvolgende optreden van de oude dame zal niet gelijkvallen met de Open Dagen van de Klu. Vanwege te krappe bezetting en de drukte rondom het Connie project is de organisatie van de Aviodome niet in staat om voor te vliegen in Leeuwarden. Het eerstvolgende optreden wordt waarschijnlijk begin september. Dan zal als alles goed gaat de Lockheed compleet en voorzien van KLM kleuren aankomen vanuit de USA. Het opknappen van dit vliegtuig gaat voorspoedig. Er is een vierde motor gevonden en het buitenschilderwerk is van start gegaan. Voor het laatste nieuws gaat men naar aviodome.nl. De Open Dagen van de Koninklijke luchtmacht zijn vrijdag en zaterdag aanstaand weekend.

uiverballade

9 Juni 2001

Vlieg nu zelf in de Uiver

Als je een fervent vlieger bent in een Flight Simulator, dan moet je zeker eens gaan kijken op de pagina van de Werkgroep Flight Simulator van de Vriendenkring van de Aviodome. Zij bieden een aantal vliegtuigen aan uit de Nederlandse luchtvaarthistorie, die je kunt gebruiken in FS98 en FS2000. En het goede nieuws is dat de Uiver daar ook bij is. Veel vliegplezier, en misschien maak je het wel tot Melbourne!

uiverballade

3 Juni 2001

De Uiverballade

Begin jaren '80 was het enthousiasme voor de Uiver Memorial Flight groot. De DC-2 die nu in Lelystad staat werd van haar toenmalige eigenaar 'geleend', geprepareerd en in drie maanden naar Australie gevlogen. De promotie voor dit evenement werd gemaakt via artikelen in kranten e.d. en ook de uitgifte van bijzondere kaarten, zegels en... singels. In het toen nog CD-loze tijdperk schreef de leider van de Dutch Dixie Machine een Uiverballade en zette deze samen met zijn collega's op vinyl. William Dekker bewerkte het originele geluid en maakte het geschikt voor onze site. Ga snel naar de geluidenpagina en beluister het resultaat.

31 Mei 2001

Haalbaarheid actie wordt groter

Aviodome tevreden over verloop Connie-project

Na een derde van het traject te hebben afgelegd zijn de verwachtingen bij de medewerkers van Nationaal Luchtvaart Museum Aviodome hoog gespannen. Reeds meer van 200.000 gulden is er binnen voor het bedrag dat nodig is om uiteindelijk in september een Lockheed Constellation naar Nederland te kunnen brengen. Zal het gaan lukken om het huzarenstukje van de 'Uiver' voor een tweede keer uit te voeren? Het tweede team wat in de meimaand in Amerika de hitte heeft getrotseerd om te werken aan het toestel liet de techniek prevaleren boven uiterlijk vertoon. Dat was in elk geval de conclusie van een journalist van het Reformatorisch Dagblad die ter plekke was. Lees zijn verslag compleet met foto's op de RD Wetenschapspagina. Dan vertellen wij u binnenkort meer over de aankoop van de vierde motor.

c47-1b

3 Mei 2001

Kruip zelf achter de knuppel van een Dakota

Nog tot en met zondag 6 mei is het in het Militaire Luchtvaart Museum mogelijk om in verschillende cockpits plaats te nemen. Gewoonlijk is het alleen mogelijk de toestellen van de buitenkant te bekijken, maar nu kun je je een vlieger wanen als je plaats neemt in een Douglas C-47 'Dakota' (De militaire uitvoering van de DC-3, de beroemde opvolger van de DC-2), een F-27 Troopship, een Alouette 3 helicopter, een F-104 Starfighter of een F-16. Voor de kinderen zijn er speciale instapkaarten verkrijgbaar bij de vliegtuigen.

In Soesterberg (Utrecht) vind je het museum, dat behalve op maandag geopend is van 10.00-16.30 uur. Op zondag kan je er terecht vanaf 12.00 uur. De toegang is gratis en dat geld ook voor de website van het museum.

Duif Duif Duif Duif

26 April 2001

Pilotenstoel voor twee vaten benzine

De Fokker PH-AED (niet te verwarren met de PH-AID) heeft haar definitieve rustplaats gevonden. Onder de koepel van de Aviodome op Schiphol ligt zij, of liever gezegd haar resten, te pronken in een decor wat zo uit Venezula afkomstig zou kunnen zijn. De medewerkers van het museum vertelden ons dat het tafereel extact is nagemaakt zoals het werd aangetroffen door een expeditie in 1999. Tijdens een tweede bezoek, begin dit jaar, werd het hele gebied rond het vliegtuig uitgekamd. Allerhande onderdelen, waaronder de bekende pilotenstoel werden door de indianen uit de omgeving aangedragen, en zij hoefden echt niets ervoor te hebben. Tot na enig aandringen toch een wens naar buiten kwam: graag twee vaten benzine voor de enige aanwezige pick-up truck van het dorp.

De Fokker F8 'Duif' kwam in september 1939 na een mislukte landing niet meer weg van de strip, diep in de binnenlanden van Venezuela. De bemanning sloopte verschillende onderdelen uit het vliegtuig (waaronder de instrumenten) en bereikte na een hachelijke tocht de bewoonde wereld. Het vliegtuig werd vervolgens door de bevolking gekannibaliseerd. Onder andere werd van het linnen van de romp kleding gemaakt en een benzine tank kwam in gebruik als biervat. Zo werd het in 1999 ontdekt en zoals gezegd naar Nederland gebracht.

Volgens Arno van der Holst is het museum bijzonder gelukkig met een nieuwe parel in de collectie en is het beslist geen 'hoop oud roest' zoals het door een journalist van radio 1 werd genoemd. Hij verwachtte een compleet vliegtuig aan te treffen, maar kreeg een 'reprimande' van de directeur van de Aviodome die de aanwezige mensen van de pers vertelde dat de plannen voor een restauratie haast hebben. De aanwezige kennis over gebruik en bewerking van de materialen is beperkt aanwezig en zal naar verwachting zelfs verdwijnen. Rond 2010 moet het toestel in elk geval qua uiterlijk weer lijken op de uitvoering van de jaren '30. Overigens hadden ook media in het verleden al eens verslag van de Duif gedaan: In een nummer van National Geographic uit 1947 staat toevallig de pilotenstoel al op een foto die genomen is in de toenmalige hut van de vader van het huidige stamhoofd. Wie roept er daar: "De tijd vliegt"?

Memorial

Ook scans als deze kunnen wij goed gebruiken

24 April 2001

Uit de oude doos... op de website!

Voor de verdere vulling van de rubriek foto's zijn wij op zoek naar originele priv� opnamen van de Uiver uit de jaren '30. Van de vele foto's die er in allerlei uitgaven te vinden zijn is al veel bekend. Wij zoeken juist de onbekende kiekjes die er bij honderden moeten zijn gemaakt, veelal door priv� personen. Graag ontvangen wij scans in jpg-format. Mocht je iets per gewone post willen sturen dan is dat mogelijk, ook als het een andere DC-2 dan de Uiver betreft. Het adres hiervoor is: Uiverfanclub, Tesselschadestraat 1, 3314 ZG Dordrecht. Alle foto's worden na gebruik geretourneerd. Mailen kan zoals bekend naar dc2@uiverfan.nl.

14 April 2001

Uiver te zien in TV-serie

Uiverfans die de DC-2 weer eens zouden willen zien en daarvoor geen gelegenheid hadden in de Uiverdome, grijpen nu hun kans. De Uiver is namelijk figurante en samen met piloot Dick Algra zal zij te zien zijn in de bekende TV-serie �Wilhelmina� op tweede paasdag. Daar de serie zich afspeelt in de periode na 1898 (de trouwzwering van Wilhelmia aan de grondwet) kunnen wij ons verheugen in het verschijnen van de oude dame in een voor haar passend decor. De uitzending van de NCRV begint op maandag 16 april om 20.45 uur.

Connie
Connie

7 April 2001

Ziet u nog ergens een Constellation motor liggen....

Wie de verrichtingen van het team een beetje heeft gevolgd weet dat het goed ging met de Connie in de USA. De Grande Dame was gewillig en bleek in staat tot het laten draaien van twee motoren. De mensen van de Aviodome zijn ondertussen weer teruggekeerd op Nederlandse bodem en werken nu hard voor de derde motor. Zo wordt er een carburateur opgestuurd en getracht ook motor drie aan de praat te krijgen. Voor motor vier wordt er gezocht, want deze ontbreekt in zijn geheel. Omdat het toestel een enkele reis maakt zou een motor huren aantrekkelijk zijn. Ook kopen wordt overwogen, maar wie hoest er even zestienduizend gulden op? Op de website van Het Nationaal Luchtvaart Museum is een uitgebreide sectie gewijd aan de actie Connie's Comeback. Hier staan ook de mogelijkheden het project te ondersteunen. Nieuwsgierig? Klik dan hier.

Connie
Connie

6 April 2001

Resten Fokker F8 aangekomen in Nederland

Nu ook de douane haar goedkeuring heeft gegeven zijn de overblijfselen van de Fokker F8 nog maar enkele dagen verwijderd van een mooi plekje in de Aviodome. De kisten en kratten zullen de komende dagen worden uitgepakt en de verwachting is dat het stalen frame, de motoren en verdere overblijfselen aanstaande maandag aan het eind van de middag in het museum zullen worden geplaatst. Wanneer zij definitief te zien zullen zijn in een diorama is nog niet bekend. Een restauratie tot compleet vliegtuig laat naar het zich nu laat zien nog wel enige jaren op zich wachten.

5 April 2001

Prachtige screensaver nu beschikbaar

Tussen de tientallen emails die wij de afgelopen tijd ontvingen, was ook een vraag van William Dekker. Hij was op zoek naar de vertrekdatum van de 'Uiver' tijdens de Uiver Memorial Flight in 1983. Het bleek dat hij bezig was zijn diaverzameling digitaal te archiveren en beloofde ons de mooiste dia's van die gelegenheid toe te sturen. Bekijk het resultaat daarvan onder foto's. Later verraste hij ons met de fabricage van een complete screensaver en stelt deze beschikbaar voor iedere Uiverfan die zijn buroblad tijdens zijn afwezigheid wil verfraaien met een prachtige collage van Uiverfoto's. Heb je er drie of vier minuten voor over en zou je screensaver (2 Mb) willen downloaden klik dan hier. William heeft ook een eigen website en een aantal van zijn foto's zijn te bewonderen op airliners.net.

Connie
Connie
Connie

30 Maart 2001

Toestel wellicht vliegend naar Nederland

Aviodome start actie voor aankoop Constellation

Na de succesvolle inspanningen voor het behoud van de 'Uiver' in 1999 hebben ze bij het Aviodome de smaak nu goed te pakken. Enkele dagen geleden is daarom een groot offensief gestart voor het verwerven van het mooiste na-oorlogse verkeersvliegtuigtuig uit de geschiedenis, de Lockheed Constellation. Als de plannen voor een luchtvaart themapark op Lelystad doorgaan, moet daar zo'n toestel staan, is de mening van het museum, dat voor dit project nauw samenwerkt met de Stichting Constellation Nederland (SCN). Tot en met september 2001 zullen er verschillende leden van het team van beide organisaties bij een van de laatst overgebleven toestellen aanwezig zijn. Deze kist staat geparkeerd bij Avra Valley Airport in de staat Arizona, en er wordt verwacht dat de huidige staat van het vliegtuig voldoende basis vormt om hem weer vliegend te krijgen. De KLM vloog meer dan 15 jaar intensief met de Connie (van 1946 tot en met 1962) waarna het type vervangen werd door het eerste straalvliegtuig van de KLM, de Douglas DC-8. Wij houden u op de hoogte van het verdere verloop van de actie.

 

Tegel
Vlaggetje
Envelop

26 Maart 2001

Gezocht: boeiende Uiver-spullen

Er is iemand bezig met een vliegend model. Waar weten we niet, maar hij is er. Tijdens de Tour in '99 in Eelde was er een meneer die bezig was een Uiver uit messing te maken. Er waren er met origineel materiaal uit 1934, zoals foto's en boeken. Originele luchtpost enveloppen uit de echte Uiver zijn geld waard en mensen hadden ze bij zich. Dat soort mensen willen wij spreken en hun spullen als het mogelijk is laten zien op deze site. Ken je iemand die iemand kent die een kennis heeft die wat spulletjes heeft van de Uiver: aarzel niet en mail naam en telefoonnummer naar dc2@uiverfan.nl. Ook de verhalen van mensen die 'het' nog hebben meegemaakt in de jaren '30 geven wij graag ruimte. Bellen mag ook: 078-6138947 na 19.00 uur.

 

23 Maart 2001

We vliegen weer!

Door allerlei omstandigheden zijn wij er de afgelopen tijd niet ingeslaagd deze site up to date te houden. Nu komt daar verandering in. Wij hebben ons verzekerd van de samenwerking met Johan Koolwaaij en dankzij dit feit vliegen we weer.

Er gebeurt genoeg in luchtvaart historisch Nederland en regelmatig ontvangen wij interessante emailtjes. Dat deze site in een behoefte voorziet is duidelijk en wij willen iedereen die op enige wijze heeft gereageerd of geholpen in de afgelopen tijd dan ook hartelijk bedanken. Heb je een vraag of een opmerking mail naar dc2@uiverfan.nl.


Meer nieuws uit het jaar 2007.

Meer nieuws uit het jaar 2006.

Meer nieuws uit het jaar 2005.

Meer nieuws uit het jaar 2004.

Meer nieuws uit het jaar 2003.

Meer nieuws uit het jaar 2002.

Meer nieuws uit het jaar 2000.