Airshow

9 september 2002

Vliegshow Lelystad succes

Wij dachten dat iedereen haar nu wel van binnen had gezien. Maar toch stond er de hele dag een rij voor het bekijken van de Uiver. Een waardevolle rij, want men betaalde 5 euro voor een certificaat. Wij hopen dat de kosten voor de Aviodome nu weer zijn gedekt. De vliegshow op vliegveld Lelystad -waar de DC2 ook stond- was alleszins de moeite waard. Meer dan 10.000 mensen besloten te gaan kijken naar de al dan niet vliegende toestellen. Beroemde exemplaren zoals Spitfire en Mustang als ook de Cessan Citaton van de NLR en alles wat daar tussen zit. Hoogtepunt was een optreden van het Khalifa demo team, een viertal straaltrainers, bestuurd door ex-patrouille de France piloten. Wij maakten uiteraard van de gelegenheid gebruik om de oude dame weer eens van (heel) dichtbij te gaan bekijken. Daar ontstond het idee voor het maken van een leuk herkenningsspel rond de Uiver. Wil je mee doen klik dan hier. Met de digitale camera schoten wij nog een aantal prachtige platen van de oude machine en andere toppers op de airshow, zie de speciale Lelystad pagina. En voor diegene die geen tijd heeft om naar Lelystad te gaan, is het interieur van de Uiver te bewonderen op de foto pagina.

DC2

8 augustus 2002

Frustraties

Perikelen genoeg in (internationaal) historisch luchtvaartland zo lijkt het. Meer nog dan hun moderne soortgenoten die meer met de economische kant van het vliegbedrijf te kampen hebben, zijn de historische kisten vaak afhankelijk van mensen. Mensen die onderhouden, mensen die vliegen en niet in de laatste plaats mensen die keuren. Ieder mens is anders. En heb je als mens het gevoel voor oude vliegtuigen niet meegebakken of aangepraat gekregen -het zien van de glorie van zo'n kist in volle vlucht nog daargelaten- maar moet je ze wel keuren dan werkt dat voor de wachtende partij (de stichting of vereniging die het apparaat beheert) vaak frustrerend. Want een oud vliegtuig dat naar de maatstaven van een nieuwe wordt bekeken is al snel niet goed. En daar worden sommigen niet goed van. Gelukkig zijn we op keuringsgebied met de DC2 in Amerika een stapje verder gekomen. Waarom het toestel toch nog niet gevlogen heeft hopen we u later in deze week te kunnen berichten. (Foto airliners.net, Chuck Rau)

Koolhoven

3 augustus 2002

World's first airliner

Iets om trots op te zijn... 's werelds eerste verkeersvliegtuig was het werk van een Nederlander. Direct na het einde van de eerste wereldoorlog begon Frits Koolhoven, die toen de leiding had over de British Aerial Transport Company in Engeland, aan de tekeningen van zijn B.A.T. F.K.26. Het was voor het eerst in de geschiedenis dat er een vliegtuig specifiek voor de commerciele luchtvaart ontworpen werd. De Stichting Koolhoven Vliegtuigen heeft op haar website een pagina gewijd aan dit historische vliegtuig: www.koolhovenplanes.nl.

Aviodome bus

1 augustus 2002

Waar bus, trein en vliegtuig elkaars pad kruisen.

Wegens groot succes heeft luchtvaartmuseum Aviodome de Schiphol-Bustoer met drie dagen per week uitgebreid. Het is nu ook mogelijk om in de bus te stappen op woensdag, donderdag en vrijdag. Vroeger was dat alleen in het weekend. Volgens de vele enthousiaste deelnemers is het de perfecte aansluiting, na een rondwandeling in het museum, om ook het moderne vliegbedrijf van dichtbij te bekijken. Tijdens de rondrit van ruim een uur verteld een deskundige gids (werkzaam bij bijvoorbeeld KLM of Schiphol) over allerlei wetenswaardige details met als hoogtepunt van de tocht een stop bij een van de spottersplaatsen. Hier komen de startende en landende toestellen zo dichtbij dat men de grond voelt trillen. Er is voor de bustocht een kaart te koop die tevens toegang geeft tot het museum. Prijzen vanaf 10 euro voor de kinderen. Twee dagen van te voren reserveren is gewenst. Meer informatie: tel. 020 4068000

Connie

31 juli 2002

Tanden op elkaar voor Aviodome team

Het is even doorbijten in Arizona. Na eerdere tegenslagen in verband met de keuring is het connie-team nu op een tweede asbreuk gestuit. Gevolg is dat er opnieuw een motor zal moeten worden vervangen. Er worden geen nieuwe tijden van vertrek naar Europa meer gegeven voordat alle problemen zijn opgelost. Op de site van het luchtvaartmuseum is een uitgebreide toelichting te vinden op het hoe en waarom van de slepende keuring. Door de aanmoedigingen van (ons) Connie fans stroopt men de mouwen nog eens extra op. Wellicht goed om via info@aviodome.nl uw meeleven te betuigen.

DC2

22 juni 2002

Het blijft wachten op de Connie

Wegens een vertraagde keuring door de Amerikaanse rijksluchtvaartdienst (FFA) komt de Constellation later naar Nederland. De vertraging blijkt op te lopen tot en met 27 juni. Hierdoor zijn de activiteiten rondom de aankomst van het bijzondere toestel tot nader order verplaatst. Alle deelcertificaten voor de keuring zijn inmiddels wel binnen. De tussentijd gebruikt luchtvaartmuseum Aviodome om nog (meer) sponsors te werven. U bent van harte welkom om uw gift van 50 euro of meer over te maken naar bankrekening 383003830. U ontvangt dan niet alleen een bijzonder sponsorpakket, maar op een later tijdstip dit jaar ook een uitnodiging voor de “Constellation Celebration”. Giften met een lager bedrag worden overigens op Schiphol ook met gejuich begroet. Meer info op de website van het museum www.aviodome.nl

Connie

30 mei 2002

Vertrek van 'Connie' uit VS naar Europa uitgesteld

Schiphol, 29 mei 2002 - Het vertrek van de historische Lockheed Constellation uit de Verenigde Staten is uitgesteld. De Amerikaanse Rijksluchtvaartdienst (FAA) blijkt niet in staat om de toegezegde snelle certificatieprocedure van het bijzondere passagiersvliegtuig te verzorgen. Een nieuwe aankomstdatum in Nederland kan daarom nog niet worden genoemd. Meer informatie hierover wordt zo spoedig mogelijk vermeld op aviodome.nl. De Constellation is inmiddels in perfecte staat en staat gereed voor vertrek. De vlucht naar Nederland zou daarom alsnog al op zeer korte termijn -mogelijk al binnen enkele dagen- kunnen plaatsvinden, zodra de FAA een akkoord geeft.

Uiver

28 mei 2002

Uiver vliegt niet

Als alles goed gaat en de Connie a.s. zaterdag aankomt zal de DC2 helaas niet vliegen. Oorzaak is een personeelstekort. Jan Cocheret is in het buitenland en Dick Algera vliegt mee met de Lockheed. Als het kan zullen wel de motoren worden gestart. Wellicht overbodig om te melden dat elke rechtgeaarde luchtvaartgek dit een keer moet hebben meegemaakt.

DC2

24 mei 2002

1 juni is de dag

Connie start deze week met overtocht

Op deze leeftijd heb je niet zo'n haast meer. Dus komt de Connie door omstandigheden toch nog iets later als gepland aan in Nederland. Zaterdag 1 juni is de dag die door veel luchtvaartfans in de agenda staat gepland. Los van onoverkomelijke technische storingen is de planning dat het vliegtuig via drie of vier tussenstops de wielen in Lelystad op Nederlandse bodem zal zetten. Vertrek is zeer waarschijnlijk aanstaande zaterdag. Wij denken dat de DC-2 'Uiver' dan ook weer in de lucht zal zijn en hopen aan het eind van de dag op deze site een kort verslag te plaatsen

DC2

11 mei 2002

De Nederlandse Connie vliegt!

Wie de berichten volgt ziet dat de luchtvaart de laatste tijd te kampen heeft met veel ongelukken. Natuurlijk valt alles qua beleving in het niet bij het ongeluk wat overkomen is aan de heer Fortuyn en daarmee eigenlijk aan de hele Nederlandse democratie. Wat de gevolgen hiervan zullen zijn is nog niet te overzien. Toch zijn er ook lichtpunten in deze tijd waarin de hele bevolking (terecht) aangeslagen lijkt door de gebeurtenissen, namelijk het feit dat de inspanningen van de mensen van Aviodome zijn beloond met een eerste vlucht van de Constellation. Het toestel wordt als alles goed gaat in het weekend van 25 mei in ons land verwacht. Zie meer foto's op aviodome.nl.

DC2

2 mei 2002

Tegenslag in de USA

Is er eindelijk weer nieuws, worden de wereldwijde DC-2 fans daar niet vrolijk van. De zaken zitten tegen in de USA en niet zo'n beetje ook. Heeft Aviodome in Arizona voldoende hulp van specialisten die helpen bij het klaarmaken van de Connie, voor Dan Colburn en zijn helpers kan dit helaas niet gezegd worden. 11 september vorig jaar heeft in Amerika voor een veranderd klimaat gezorgd rond alles wat met luchtvaart te maken heeft. Gevolg daarvan is dat eigenaar Museum of Flight uit Seattle kampt met teruglopende inkomsten uit sponsoring. Tot overmaat van ramp maakte de onlangs prachtig gerestaureerde Boeing 307 (ook eigendom van het museum) een noodlanding in zout water. Resultaat: een volledig aangetast interieur en weer drie of vier jaar werk. De verwachting is dus niet dat onze DC-2 dus binnenkort zal gaan vliegen. De treurige voorspelling van Dan is dat de kist zal worden gedemonteerd en per truck naar Seattle zal gaan. De vraag is of wij dat moeten laten gebeuren. Wij houden u op de hoogte. (Foto: E. Brom)

DC3romp

15 maart 2002

Tweede Dakota voor museum in Best

Hij had er al een, de tweede is net binnen en er mag er nog wel een komen. Jan Driessen is een gelukkig man. In de nacht van 26 op 27 februari werd er bij 'zijn' museum Bevrijdende Vleugels in Best een tweede Dakota afgeleverd. Na een jaar of 15 op een sokkel te hebben gestaan in Belgie kon Driessen de nieuwste aanwinst net voor de neus van de mannen van het oorlogsmuseum uit Bastogne wegkapen. Als het toestel weer in elkaar is gezet zullen er computers in worden geplaatst. Hierop kan een vlucht worden gesimuleerd en er zal informatie over het werkzame leven van het beroemde toestel te zien zijn. Over de DC3 hoeven wij de bezoeker van deze site waarschijnlijk verder niets te vertellen. Meer over Museum Bevrijdende vleugels op wingsofliberation.nl.

F50

22 februari 2002

Met Aviodome de lucht in

De lijnen zijn nog steeds modern. Maar toch rolde het kleine zusje van deze Fokker 50, de beroemde F27 al begin jaren 60 van de band. Om te ervaren wat het is om in een klassieker-in-wording een keer mee te vliegen geeft Aviodome alle geinteresseerden kans om nog een maal een rondvlucht te maken boven de mooiste plekjes van Nederland. De vluchten vertrekken vanaf Schiphol. Er wordt afwisselend in drie routes gevlogen over o.a. De Noordzeekust en de schilderachtige Zuiderzee havens. Doordat de F50 een hoogdekker is hebben de passagiers een prachtig uitzicht. Alle vluchten vinden plaats in het weekeinde (te beginnen op 13 april) en kosten ? 68,50 per persoon inclusief toegang tot het museum. Meer info via 020 4068000 of info@aviodome.nl.

19 februari 2002

Dutch Historic Aviation Sites (2)

Historische luchtvaart enthousiasten die bepaalde informatie zoeken, iets willen vertellen, of een tip willen geven, kunnen hiervoor nu ook terecht op Dutch Historic Aviation Sites. Deze week is er een gastenboek toegevoegd waar bezoekers zelf hun bericht in kunnen plaatsen. De site wordt redelijk goed bezocht en kan zich als netwerk heel nuttig maken. Zoals bijvoorbeeld voor die Engelse producer die voor een documentaire contact zocht met een zekere research groep in Nederland. Helaas zijn er nog heel wat sites zonder DHAS-button(code).De hoop bestaat dat dit nog gaat veranderen, zodat er een echt netwerk kan ontstaan. Dutch Historic Aviation Sites: http://home-l2.tiscali.nl/~ti007641/dha-sites

DDZ

16 februari 2002

DDA werkt aan vierde lustrum feest

Om te vieren dat de club al 20 jaar in de lucht is, organiseert de Dutch Dakota Association op 9 maart een besloten jubileumfeest. Naast een gezellig samenzijn onder het genot van een hapje en een drankje zal er de ruwe versie van een film over het vierde lustrum worden vertoond. Ook worden er ongetwijfeld mooie woorden gesproken over het bewijs van de waarheid van de DDA-slogan: Werken aan de toekomst van het verleden. Lid (deelnemer) zijn van DDA is voorwaarde voor het verkrijgen van een toegangsbewijs, maar helaas is de inschrijving enige dagen geleden gesloten. Nieuwe deelnemers zijn altijd welkom. Kijk voor aanmelden eens op xs4all.nl/~dda/

Ed Nolte

15 februari 2002

Historische filmbeelden Uiver in lezing Ed Nolte

De eerste KLM-ers op de route van Schiphol naar Batavia namen begin jaren dertig hun fototoestel mee en later ook een filmcamera. De Werkgroep historisch onderzoek van de Vriendenkring Aviodome kreeg de beschikking over films die KLM-gezagvoerder Wim Beekman in 1931 en 1932 maakte. Ed Nolte, bezig met een biografie over Beekman, inventariseerde het filmmateriaal en probeerde te achterhalen waar en wanneer de opnamen werden gemaakt. Op donderdag 21 februari houdt hij een lezing over zijn speurtocht. Een greep uit de beelden: de recordvlucht van de Fokker F.VIIb-3m PH-AFR in 1931, de aankomst van de Pander Postjager in IndiŽ en ontspanning in de lucht en op de grond. Unieke beelden van Uiver-piloot Parmentier en bwk Grosfeld, bekend van de vlucht met de Pelikaan in 1933. Ed Nolte geeft ook de laatste stand van zaken van zijn onderzoek naar het verongelukken van de Uiver in 1934. Plaats is Aviodome-Schiphol. Aanmelden via 020-4068000 of aviodome.nl.

DDS

11 februari 2002

Aderlating voor Nederlandse historische luchtvaart

DDA-Douglas verdwijnt naar Zuid-Afrika
De Schitterende DC-4 van de DDA zal haar actieve loopbaan voortzetten boven het natuurschoon van Zuid-Afrika. Niet alleen het weer, maar ook het politiek klimaat qua regelgeving is voor oudere vliegtuigen heel wat aangenamer dan in Nederland. De laatste jaren werd duidelijk dat de regelgeving in ons land het onmogelijk maakt om kostendekkend te vliegen met betalende passagiers. Er zijn plannen om de tweede DC-4 van de organisatie over te brengen naar het te bouwen Nationaal Luchtvaart Thema Park op vliegveld Lelystad. De PH-DDS zal een nieuwe Zuid-Afrikaanse registratie krijgen, maar haar kenmerkende kleurenschema behouden. Indien mogelijk zal het toestel gedurende de airshow-maanden regelmatig in Europa te zien zijn.

 

1 februari 2002

Meer geluiden graag

Reeds enige tijd geleden is de afdeling geluiden van deze site weer uitgebreid. Wie enig geduld heeft kan horen wat Dick Algra en Jan Cocheret tegen elkaar zeggen als ze de motoren gaan starten. Verschillende bezoekers hebben ons verteld dat dit hen als muziek in de oren klinkt. Daarom werken wij de komende tijd verder aan het digitaliseren van nog meer unieke 'Uiversounds'. Tegelijkertijd kunnen wij melden dat William Dekker de screensaver heeft opgefrist, o.a. met enkele prachtige cockpit foto's. Download de vernieuwde versie nu op de homepage.


Meer nieuws uit het jaar 2007.

Meer nieuws uit het jaar 2006.

Meer nieuws uit het jaar 2005.

Meer nieuws uit het jaar 2004.

Meer nieuws uit het jaar 2003.

Meer nieuws uit het jaar 2001.

Meer nieuws uit het jaar 2000.