10 december 2003

Goed nieuws voor het voormalig Aviodome gebouw!

Sinds 17 oktober vraagt de Levend Evangelie Gemeente, een kerkelijke gemeente uit Schiphol-Rijk, via de site www.redhetaviodome.nl steun om de aluminium koepel, die sinds 1971 op de nationale luchthaven Schiphol staat, te behouden. Ruim 4500 mensen gaven gehoor aan deze oproep en tekende de petitie. Inmiddels is het koopcontract getekend en ligt er een nieuwe uitdaging, namelijk de financiering. Het gebouw kan op de huidige locatie niet blijven staan en zal gedemonteerd en opgeslagen worden. Zodra er binnen de poldergrenzen van de gemeente Haarlemmermeer een geschikte locatie, passend in het landschap en met voldoende ontsluitingsmogelijkheden, is gevonden wordt de "dome" opnieuw neergezet. Het college van B&W besloot eind oktober een inspanningsverplichting aan te gaan om de koepel voor de regio te behouden. De mogelijkheid om het voormalige Aviodomegebouw over te nemen is voor de Levend Evangelie Gemeente een gebedsverhoring. Onder nieuwe bestemming op genoemde site, leest u alles over de plannen met het gebouw.

2 december 2003

Het NLTP is officieel open!

De Aviodrome opende op 26 november voor de allereerste keer voor het publiek. Tot op het laatste moment is er keihard doorgewerkt aan het nieuwe themapark. Wie had ooit kunnen denken dat het wat stoffige museum in de koepel op Schiphol zó zou kunnen veranderen in een compleet park waar de historie van de luchtvaart op een hedendaagse manier wordt weergegeven. Dankzij vele attracties en een dynamische expositie kunnen gasten van de Aviodrome de luchtvaartgeschiedenis zelf beleven. Tot op de laatste dag, de laatste avond, de laatste nacht en het laatste moment is er door alle partijen die zijn betrokken bij dit project keihard doorgewerkt. Met resultaat: een droom is een 'Aviodrome' geworden! Vanaf deze plaats feliciteren wij Arno van der Holst en zijn team van harte met het behaalde resultaat!

2 november 2003

Luchtvaart-Themapark Aviodrome later open

Het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome op de Luchthaven Lelystad zal zijn deuren niet op woensdag 5 november openen, maar enkele weken later. De nieuwe openingsdatum is woensdag 26 november.

Eerder dit jaar heeft het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome een bovenmenselijke taak op zijn schouders genomen. Binnen 10 maanden na de sluiting van het Nationaal Luchtvaartmuseum Aviodome op Schiphol wilde de organisatie de collectie van het museum op Schiphol inpakken, meer dan 75 vliegtuigen en tienduizenden kleinere objecten met een reusachtige verplaatsingsoperatie over de weg en over het water verhuizen en een gloednieuw Luchtvaart-Themapark, met een groot museum en diverse luchtvaartgebouwen .op de Luchthaven Lelystad openen. Die enorme taak is volbracht. De honderden vrijwilligers en de tientallen medewerkers zijn bijna gereed. Er is echter nog meer tijd nodig om het Luchtvaart-Themapark Aviodrome helemaal af te krijgen.

Hoewel ze het de laatste dagen wel aan zagen komen, was het voor alle vrijwillige en vaste medewerkers een grote teleurstelling dat deze beslissing op vrijdagmiddag moest worden genomen. Na diverse weekenden soms nachten te hebben doorgewerkt, was men echter unaniem van mening dat een museum dat ‘helemaal af’ is beter aan de wensen en verwachtingen van het publiek tegemoet zou kunnen komen.

Het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome aan de Pelikaanweg 50 op de Luchthaven Lelystad zal vanaf woensdag 26 november 2003 iedere dag geopend zijn van 10:00-17:00. Op nieuwjaarsdag is het themapark gesloten. Meer informatie: www.aviodrome.nl, of via tel. 0320 289840.

22 oktober 2003

Connie komt

De afgelopen maanden zijn dagelijks 6 tot 10 mensen druk in de weer geweest met het opnieuw luchtwaardig maken van de Lockheed Constellation van de Aviodrome. De Connie kon in september 2002 naar Nederland worden gehaald dankzij de steun van vele enthousiaste particulieren en bedrijven. Één van de motoren en de 4 propellers moesten na de vlucht vanuit de Verenigde Staten terug naar hun Amerikaanse eigenaar. Enkele maanden geleden werd een nieuwe motor aangeschaft. Deze is inmiddels geïnspecteerd en gecertificeerd en de nieuwe krachtbron zal binnen een maand worden proefgedraaid. Ook is er in de Verenigde Staten een complete set propellers aangeschaft. Deze worden nu in Texas geïnspecteerd en komen over een maand naar Nederland. Ondertussen is het toestel door de TD van de KLM in een prachtige (authentieke) nieuwe jas gespoten. De Aviodrome wil de Constellation, met een Australische bemanning, nog dit jaar van Schiphol naar het themapark overvliegen. (Bron: website Aviodrome)

Een DDA Dakota en de 'Uiver' voor de kopie van het stationsgebouw van Schiphol (foto: J. Klaver)

21 oktober 2003

Opening NLTP op 5 november

Een binnenexpositie van 6000m2. Een reis door de tijd vanaf de allereerste vliegtuigen. Het grootste platte filmdoek van Europa. Op 5 november aanstaande zal dit alles te zien zien en nog veel meer, op de terreinen van wat dan voluit het "Nationaal Luchtvaart-themapark Aviodrome" zal heten. Er zijn antieke vliegtuigen en historische gebouwen te bekijken, waaronder een nagebouwde Britse hangaar uit 1944 en een exacte kopie van het stationsgebouw van Schiphol uit de jaren '20. Er zal zoveel te zien en te beleven zijn dat wij er later uitgebreid op terug komen. Het nieuwe museum zal vanaf 5 november geopend zijn op iedere dag van de week, van 10.00 - 17.00 uur. Meer info op www.aviodrome.nl.

8 september 2003

100 jaar luchtvaart spektakel

Veel luchtvaart, weinig spektakel, afgelopen zaterdag op Lelystad. Het zonnetje van de dag ervoor werd node gemist en gaf het terrein in eerste instantie een wat somber aanzien. Het aan- en afvliegen van de Dakota van DDA en de Junkers Ju-52 brachten echter wel een brede glimlach op menig gezicht. Wat een prachtig gezicht op het platform van Neerlands grootse luchthaven op het gebied van de kleine luchtvaart. Alleen jammer van dat hoge hek. Wie een kaartje kocht kon verderop langs de opgestelde rij historische vliegtuigen (met o.a. de Havards en Beech 18 van de koninklijke luchtmacht historische vlucht) wandelen en uiteindelijk bij de DC-6 en DC-2 uitkomen. Ook deze keer was er weer veel belangstelling om de Uiver van binnen te bekijken. De machtige DC-6 was op slot. Jammer. Voor vertrek naar Rotterdam werden de motoren van de DC-2 ruim binnen het zicht van het publiek gestart en dat was natuurlijk leuk om te zien. Ook de fly-by en taxien bij terugkomst waren een lust voor het oog van de liefhebber. Net als de gezamelijke opstelling van de B-25 Mitchell, de Dakota en de Uiver op het beton van Lelystad. Aan het eind van de middag was er een gezamelijk voorvliegen van de hele formatie om de dag af te sluiten.

Misschien is ook de DC-4 van de DDA zaterdag weer te zien...
(Foto: Ruud Leeuw)

5 september 2003

Historische line-up voor Lelystad

Ze vliegen niet meer volgens een dienstregeling dus of ze er zijn weet je pas als je ziet landen. Maar als alles meezit schrijft vliegveld Lelystad morgen (vandaag) geschiedenis met de aanwezigheid van de vier meest beroemde Douglas-toestellen aller tijden. Horen en zien zal vergaan waneer de DC-2, DC-3, 4 en 6 hun motoren starten om middels een gezamelijke low-pass tegelijk in de lucht de glorie van de jaren ’30 tot en met ’50 zullen demonstreren. Alles alleen bij zeer goed weer en toestemming van de deelnemende organisaties en autoriteiten. Want veiligheid staat voorop. De komst van de DC-4 is nog niet helemaal zeker. Dus kom naar Lelystad om te kijken of het bakbeest geland is en tegelijk de show te bewonderen. Wij zullen er zijn en hopen later op de dag of zondag een korte reportage aan DE dag van historisch vliegen in Nederland te wijden.

2 september 2003

Aanstaande zaterdag mag je niet missen!

Er wordt koortsachtig gewerkt in Lelystad om alles in gereedheid te brengen voor aanstaande zaterdag, 6 september. Want hoewel er geen luchtshow zal zijn, valt er toch genoeg te beleven. Een complete line-up van historische tot en met moderne vliegtuigen zal een beeld geven van 100 jaar luchtvaarthistorie. Te midden van het museum in aanbouw zullen diverse oude propliners al dan niet vliegend te bewonderen zijn, er is een leuke markt en je kan zelf instappen als passagier van een Junkers of Dakota (reserveren verplicht). Lees het volledige persbericht van Aviodrome hier.

1 september 2003

Goed nieuws voor Australisch Uiver-monument

Tijdens een recente vergadering van de gemeenteraad van Albury is de intentie uitgesproken om het Uiver-monument te redden. De DC-2 die jaren een sokkel bij de luchthaven van Albury sierde, was door corrosie danig aangetast en onlangs al verwijderd. Nu zijn er plannen voor het bouwen van een tijdelijk onderkomen voor het toestel (dit zal later een parkeerfaciliteit worden) en daarna een vaste hangar voor het onderbrengen van het geheel in de vorm van een klein Uiver-museum. Bekijk het bericht op de Engelstalige website van ABC radio. Het huidige monument heeft al een site, waar helaas al een tijdje niets aan is gedaan. Wel is het ontstaan en doelstelling in het Engels goed weergegeven. Ga naar de site via onze afdeling links.

29 augustus 2003

Transport van 75 museumvliegtuigen

Vooruitlopend op de opening van het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome op de Luchthaven Lelystad, later dit jaar, zal deze week het grootste en meest indrukwekkende transport vanaf Schiphol plaatsvinden. Alle vliegtuigen die te groot zijn voor vervoer over de weg, worden op vier pontons met sleepboten, meer-assige diepladers en hijskranen naar hun nieuwe thuis in Lelystad getransporteerd. Ook een historische verkeerstoren wordt per boot van Schiphol naar Flevoland verscheept.
Zie voor het volledige artikel de site www.fokkerf27.nl, bij 25 augustus.

29 augustus 2003

DC-4 wacht op Fairford

Het duurt nog even tot 6 september en daarom wacht ze op de dingen die komen gaan. Sinds de DDA haar leaste (is dat goed Nederlands) naar Zuid Afrika werd ze in Nederland niet meer gezien, maar als alles meezit komt daar verandering in. Wie de berichtgeving over zaterdag 6 september volgt zal kunnen raden waar zij haar wielen weer aan de grond zal zetten. Ze was in elk geval aanwezig op de static van de grote show op Fairfort in Engeland waar ze glimmend gepoetst acte de presence gaf. De standaard veiligheidsmaatregelen zoals de aanwezige hoeveelheid brandweer verhinderd echter een langdurig parkeren op Lelystad. Daarom hebben wij geduld tot en met 6 september

27 augustus 2003

Modificatie voor Aviodrome-Connie

Zoeken, zoeken, zoeken. Maar ze staan ook niet dagelijks bij het grofvuil. Goede gebruikte propellers voor een Constallation. En dan graag van het type elektrisch verstelbaar. Ook het zoeken van Aviodrome wilde niet vlotten zodat er een ingrijpende beslissing werd genomen. De Connie zal gaan vliegen met hydraulisch verstelbare propellers. Dit betekent een enorme klus werk voor het team van de Aviodrome en alle vrijwilligers en bedrijven die hen daarbij helpen. De ingewikkelde techniek van het systeem zorgt ervoor dat de hoek van de propellerbladen optimaal afgesteld staat t.o.v. het toerental van de motor en de snelheid van het vliegtuig. Wegens bovenstaande werkzaamheden zal het toestel waarschijnlijk op zaterdag 6 september niet aanwezig zijn op vliegveld Lelystad.

25 augustus 2003

Catalina vliegt misschien nog dit jaar

Achter de schermen en een beetje in de anonimiteit wordt hard gewerkt aan een prachtige vliegboot. De Catalina van de SNA (St Neptune Association) groeit en bloeit onder de handen van de vrijwilligers. De SNA wil het toestel uiteindelijk vanaf Valkenburg laten op stijgen om later misschien passagiers en sponsors te laten ervaren hoe het is om een waterlanding te maken op het Ijsselmeer. Daarom restaureren zij ook onder deskundig oog: Atlantic Aeroenginering, een speciaal bedrijf uit Engeland heeft hiervoor alle benodigde papieren op zak. De motoren en props zouden gemonteerd moeten zijn. De in Nederland aanwezige Cat is de oudste nog vliegende ter wereld, en deed in WO2 o.a. aanvallen op Duitse onderzeeers. Lees over de geschiedenis van het toestel een prachtig verhaal op www.neptune-association.nl. We houden jullie op de hoogte.

22 augustus 2003

Zwitsers Connie project tot stilstand?

Ook in Zwitserland werd er gewerkt aan het halen van een Connie. Niet zomaar een, maar een Super. Van deze extra lange versie waren er veel minder als van de 749 van de Aviodrome. Door tegengestelde belangen loopt dit project nu ernstige averij op. De Connie, waar ook aan gewerkt werd tijdens de restauratie van de N749NL, staat nog steeds op Avra Valley. Een aantal betrokken bestuurders en geldschieters hebben zich terug getrokken, omdat het erop ging lijken dat er een paar piloten die perse zo snel mogelijk wilden vliegen, meer invloed kregen dan de stichting die het grote publiek wilde gaan dienen. Er gingen verhalen dat men zou gaan proberen om de ‘Camarillo Connie’ te verwerven en de andere voor onderdelen zou gaan gebruiken, omdat deze toch te slecht van staat zou zijn. Andere factoren, zoals een super streng vreemdelingenbeleid in de USA, zwaardere eisen van de FFA en het terugtrekken van hoofdsponsor Breiting lijken dan in eens samen te spannen om een zo mooi begonnen project de grond in te boren. Bij de Aviodrome weten ze er alles van. Laten we hopen dat het bestuur van wellicht ingeslagen dwaalwegen terugkeert en de droom laat uitkomen. Info: http://www.superconstellation.ch/.

20 augustus 2003

Van een oude dame en een ongeduldige fotograaf

Niet een, niet twee, maar drie keer kregen we afgelopen zaterdag een low-pass van de Uiver te zien. Genieten geblazen natuurlijk. Een en ander was nodig vanwege een foto-shoot voor reclame materiaal t.b.v. het nieuw te openen Aviodrome. Het hadden er ook wel vier mogen zijn wat ons betreft. Affijn. We stonden er weer met onze neus bovenop en hebben voor jullie de mooiste foto's uit de rook gesleept. Bekijk de minireportage.

'Tante Ju' zal zaterdag 6 september weer naar lelystad komen.

18 augustus 2003

Groot Luchtvaartspektakel op Lelystad

Op zaterdag zes september wil je als luchtvaart liefhebber nergens anders zijn dan op Luchthaven Lelystad. Tenminste, als we Nationaal Luchtvaart-themapark Aviodrome mogen geloven. Het zal een komen en gaan zijn van historische vliegtuigen en behalve dat zal ook een tentoonstelling van andere ‘veterane kisten’ op de grond van dichtbij te bewonderen zijn. Alles staat in het teken van het gedenken van het 100-jarig bestaan van de gemotoriseerde luchtvaart. Het was immers in 1903 dat de gebroeders Wright hun gedenkwaardige vlucht aflegden op het strand van Kitty-Hawk. Ook de Uiver zal deze dag weer voor een ieder tegen betaling van binnen te bezichtigen zijn. Verder zijn er waarschijnlijk een DC-4, DC-3 en ook de Junkers Ju-52/3m van de Deutsche Lufthansa Stiftung. Met dit toestel en de Dakota van de DDA is het mogelijk een rondvlucht te maken. Deze plaatsen dienen wel van te voren te worden gereserveerd. Meer info hierover is te verkrijgen via d.dekker@aviodrome.nl of tel. 0320 - 289860

De Uiver vertrekt tegenwoordig vanuit de nieuwe T2 hangar

14 augustus 2003

Uiver 16 augustus weer vliegend te zien

Jan Cocheret en Dick Algra krijgen het druk aanstaande zaterdag. Rond 9.00 uur vliegt de Uiver naar Gilze-Rijen om te gast te zijn bij de Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht. Deze stichting organiseert met de Rotary Oosterhout "Wings and Wheels", een show van antieke auto's in combinatie met historische vliegtuigen. Later op de dag geeft het toestel boven Hellevoetsluis een demo. Dit is rond 15.30 uur, waarna de landing in Lelystad ruim een half uur later zal worden ingezet. (Foto: Zwolse Courant - Marianne Stevens)

Take off! Zelf eens meemaken? Dat kan nog t/m 6-9.

13 augustus 2003

Vlieg nu zelf (mee) in een Douglas

Nog tot en met 6 september heb je de kans om een vlucht te boeken in een Douglas Dakota via Aviodrome op luchthaven Lelystad. Het museum, waar keihard gewerkt wordt aan o.a. een replica van Schiphol uit 1928, organiseert nog een aantal weekends diverse rondvluchten boven en rond Flevoland. Vliegen in de Dakota is al mogelijk vanaf € 79,-. Voor meer informatie kan men contact opnemen met Daniëlle Dekker van het Luchtvaart-Themapark Aviodrome, via tel. 0320 - 289860, of via info@aviodrome.nl.

13 augustus 2003

Nieuwe website voor Aviodrome

Alweer enkele weken is op Het Net de nieuwe plaats van voormalig luchtvaartmuseum Aviodome te bewonderen. In stijl met de nieuwe vormgeving, strak met een historisch gevoel, is de site niet alleen mooi om naar te kijken, maar bevat tevens een schat aan informatie over het nieuw te bouwen ‘Nationaal Luchtvaart-Themapark’. Een hele mond vol. Bezoeken doe je het museum straks ook niet meer in een middagje. Het wordt dan waarschijnlijk een hele dag vol. In het najaar gaat het gloednieuwe park open voor de bezoekers. Het zal dan in zijn soort het grootste evenement zijn van Europa. Bekijk de nieuwe site op www.aviodrome.nl en pas indien nodig je bookmarks aan!

10 juli 2003

Uiver op Open Dagen (2)

Er zijn veel luchtvaartfans, maar niet iedereen vindt het interessant om daarbij ook de camera te hanteren. Toch is het een heel leuke combinatie en vaak ook een uitdaging om een vliegtuig al dan niet in de lucht vast te leggen. Tijdens de Open Dag van de luchtmacht deed Niek Fikkert dit en dat leverde een aantal zo mooie plaatjes dat wij ze voor de bezoekers online hebben gezet. Kijk hiervoor op de speciale fotopagina. Wij houden ons aanbevolen voor meer opnamen van de Uiver.

8 juli 2003

Belangrijk bericht voor leden
van de uiver-list.

Er gaat binnenkort iets wijzigen in de Uiver-list. Misschien was het enkelen al opgevallen dat er weinig nieuws kwam via de groep. Dit heeft te maken met een wijziging in het mail adres van de moderator, tevens webmaster van de uiversite. Omdat de wachtwoorden voor het inloggen kwijt zijn geraakt kunnen we deze wijziging niet doorvoeren bij yahoo en is de list voor ons dus onbereikbaar geworden. Belangrijk: Binnenkort gaan we de oude groep verwijderen en een nieuwe aanmaken met het nieuwe mailadres van de webmaster.
Je moet je dan dus opnieuw inschrijven wil je regelmatig nieuws blijven ontvangen over de Uiver. Een en ander zal ook te lezen zijn in deze rubriek. Wanneer alles online staat krijgen jullie bericht. Onze excuses voor de overlast.

DC2 onderhoud

21 juni 2003

Uiver te gast bij Klu

De Uiver vliegt weer! Een paar weken geleden was ze in Engeland en dit weekend (20 en 21 juni) op de open dag van Koninklijke Luchtmacht op de vliegbasis Twente. Vlak na de plaatsing van het vorige bericht was het onderhoud klaar en kwam er voor het eerst sinds drie jaar weer beweging in de oude dame. Wij hopen haar deze zomer nog vaak te zien!

 

16 mei 2003

Uiver (weinig) nieuws

T' is rustig aan het Uiver-front. De eigenaar Aviodrome is druk bezig haar nieuwe toekomst in Lelystad te realiseren. Daar liggen nu de prioriteiten en wij wensen hen succes. Ook vanuit de USA geen schokkende berichten. Zoals wij in de media kunnen lezen heeft men daar wel iets anders aan het hoofd dan een aantal oude kisten. Volgens Dan Colburn, voormalig testpiloot van Douglas, zit er weinig schot in het verzekerings-conflict met Boeing (de huidige eigenaar van het in Long Beach geparkeerde toestel). Kort gezegd komt dat erop neer dat alleen Boeing-piloten mogen vliegen op de DC-2, terwijl volgens Dan "daar niemand ooit een DC-2 van dichtbij heeft gezien". Wij blijven geduld oefenen om hem wellicht aan het eind van dit jaar te kunnen bezoeken. In Australie is ondertussen het Uiver-monument bij het vliegveld van Albury verwijderd. Het toestel zou teveel te lijden hebben gehad van weer en wind, zo valt te lezen in de jongste uitgave van "Verenigde Vleugels". Het is mogelijk de gemeente Albury een mail te sturen met het verzoek een mogelijk plan tot restauratie serieus te bekijken. Dit kan via records@alburycity.nsw.gov.au Wij roepen al onze lezers op dit ook te doen! Ook is er een website te bezoeken van de vereniging die het monument beheerd(e): http://www.uiverfoundation.org Een leuke mail wordt door hen op prijs gesteld. Wij houden jullie zoals gewoonlijk op de hoogte.

Aviodrome

19 maart 2003

Ruim baan voor historische vliegtuigen: taxibaan voltooid

De klassieke Lockheed Constellation en DC-2 'Uiver' die zich ronkend over het Aviodrome platform naar de startbaan begeven…, het zal voor luchtvaartliefhebbers en andere geïnteresseerden een prachtig gezicht zijn. Deze week kwam de realisatie van deze aanblik weer een stukje dichterbij, de taxibaan tussen de T-2 hangaar en de nog te bouwen Operationele Hangaar werd voltooid. Bouwer Dura Vermeer Infra heeft de taxibaan in een versneld tempo aangelegd, zaterdag aanstaande zal namelijk al de eerste historische 'propliner' over het verse asfalt rijden. Met een spectaculair transport zal dan een Douglas DC-4 van Schiphol naar de T-2 hangaar op het Aviodrome terrein worden vervoerd (bron: Aviodrome).


Meer nieuws uit het jaar 2007.

Meer nieuws uit het jaar 2006.

Meer nieuws uit het jaar 2005.

Meer nieuws uit het jaar 2004.

Meer nieuws uit het jaar 2002.

Meer nieuws uit het jaar 2001.

Meer nieuws uit het jaar 2000.