25 november 2004

Tweede vliegende DC2 verhuist

Binnenkort krijgt het Seattle Museum of Flight (Wa) de beschikking over een DC-2. Het gaat hier om de bekende N1934D die al meer dan vijftien jaar rondvluchten maakte vanaf Daugherty Field in Long Beach (Ca). Het toestel is al sinds 1999 eigendom van het museum in Seattle maar door ruimtegebrek was men niet in staat het toestel in de collectie op te nemen.

In 1973 werd de DC-2 als aanbetaling voor de aankoop van een DC-8 overgedaan aan ene Stan Burnstein. Burnstein doneerde in de jaren tachtig de DC-2 aan de Donald Douglas Historical Foundation. De voormalige werknemer van Douglas, Dan Colburn, ontfermde zich over het vliegtuig en onder zijn leiding werd het gerestaureerd. In april 1987 koos de DC-2, nu voorzien van het kenmerk N1934D (het bouwjaar), weer het luchtruim. Dan Colburn is nu 82 jaar oud en hij zal deel uit maken van de bemanning die de N1934D zal overvliegen naar zijn laatste rustplaats in het Seattle Museum of Flight. (Bron: Avianet)


21 november 2004

Uiver in winterstand

In het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome is nu een expositie te zien over de Uiver. Met historisch beeldmateriaal en herinneringen wordt duidelijk gemaakt hoe enthousiast Nederland 70 jaar geleden was over de memorabele London-Melbourne race. Uiverfietsvlaggetjes, -theelepeltjes, -beschuitbussen, -zakdoeken, -plaquettes, -puzzels, -boeken, herdenkingsborden en -munten vonden destijds in vrijwel ieder gezin een plaats. De Uiver van de Aviodrome is de laatste nog vliegende DC-2 ter wereld. Deze werd in 1999 naar Nederland gehaald en krijgt momenteel een onderhoudsbeurt. (Foto: Kees Hensen)



31 oktober 2004

Veel belangstelling bij Uiver

Het was beregezellig vandaag bij de Uiver in de Aviodrome. Heel veel mensen en ook kinderen kwamen langs om in dit speciale weekend (het laatste van de herfstvakantie) te luisteren en te kijken naar de story van de Melbourne-race. Leuk om het hele verhaal nog eens tegen jullie te vertellen, ik kon er maar geen genoeg van krijgen. Morgen rond één uur in de middag ben ik weer in de T2 hangar. Ik trek dan weer mijn dikke pilotenjas aan vertel alle leuke dingen over de Uiver en de tocht naar Australië. Stuur gauw een mail naar je vrienden dat ze ook moeten komen. Ik lig al op mijn buik op de startbaan naar jullie uit te kijken! Groeten en tot vliegs,

Jan-Jaap


28 oktober 2004

FS Uiver-update onderweg

Een fanatieke hobby waar anderen van meegenieten is dubbel zo leuk. Internet heeft de laatste jaren hier natuurlijk zeer veel toe bijgedragen. Zo ook op het gebied van de Flightsimulator. Vele duizenden liefhebbers gebruikten de afgelopen jaren modellen die door anderen zijn ontwikkeld. Rob Cappers en zijn vrienden doken op het uitdenken en vervaardigen van modellen uit de historische luchtvaart. Met behulp van foto’s, films en boeken, worden de omstandigheden en vliegeigenschappen van de toestellen vaak verbluffend echt nagebootst. Rob werkt alweer aan een update voor de DC-2. Voor meer info kijk je op www.avsim.com/hangar/flight/dc2uiver/index.htm Rob en zijn FS-Uiver waren eerder te zien bij het nieuws van 1 november 2001 op deze site.


23 oktober 2004

Herinneringen in het straatbeeld

In Eindhoven, 10 minuten lopen vanaf het station bevind zich de Uiverlaan. Men heeft het niet zo nauw genomen met het geven van een onderschrift, of misschien werd anders wellicht de tekst te lang. De Uiver is namelijk geen winnaar van de Melbournerace, maar van de handicapsectie. Zie daarvoor ook '1934' in het linkermenu.


20 oktober 2004

Onderhoud Uiver duurt voort

In tegenstelling tot haar zuster van 70 jaar geleden staat de NC39165 nog steeds werkeloos op Lelystad airport. Vandaag op de kop af 70 jaar geleden vertrok de originele Uiver naar Melbourne. Het is al een wonder dat er na al die tijd nog steeds een vliegend exemplaar van dit bijzondere toestel is te bewonderen, dus begrijpelijk dat Aviodrome voldoende tijd neemt voor een complete winterinspectie, na de werkzaamheden van afgelopen zomer waarbij o.a. de ‘schroeven’ (in goed Nederlands van de jaren ’30) een rontgenbehandeling kregen. Bijgaande poster geeft aan hoe de promotie van het evenement uit ’34 gepromoot werd. De gegevens van deze plaat en de afbeelding van gisteren zijn heel goed te gebruiken voor een prijsvraag van de collega’s van Avianet. Kijk hiervoor op www.avianet.nl.


19 oktober 2004

70 jaar min een dag

Zeventig jaar geleden houdt Nederland collectief de adem in. De nieuwe Douglasmachine van de KLM gaat naar Mildenhall in Engeland om morgen de nu al legendarische race van Londen naar Melbourne te gaan vliegen. De verwachtingen zijn hoog gespannen want het vliegtuig is snel, vooral in vergelijking met de Fokkers die tot die tijd voorzien waren van een minder aërodynamische romp en vliegen zonder intrekbaar landingsgestel. De moderne DC-2 is geheel van metaal, tegen de gemengde constructie van hout, linnen en buizen die Fokker nog altijd gebruikt. Bovendien blijft de Douglas langer in de lucht, bij gunstig weer wel meer dan 5 uur! Vaardig hanteert telegrafist/navigator van Brugge het potlood en past de vertrekplaats aan: geen Amsterdam, maar… Mildenhall! (Met dank aan Rob Cappers voor de prachtige scan van het originele logboek)


15 oktober 2004

70 jaar geleden

Twintig Oktober. Dat is de datum dat het alweer 70 jaar geleden is. Onvoorstelbaar. De Melbournerace is daarna de geschiedenisboeken ingegaan als de grootse luchtrace aller tijden. Wordt er komende woensdag nog op enige wijze aandacht aan besteed, door bijvoorbeeld KLM? We proberen het te achterhalen en zetten het op deze site. Heb je nog materialen of leuke feiten over 70 jaar geleden dan houden wij ons aanbevolen. Kijk onder credits om te zien hoe je ons kunt bereiken. Op de foto de bemanning van de Uiver voor vertrek op Schiphol.


17 september 2004

Valkenburg ook dicht voor luchtsporten?

Met de sluiting van het Marine Vliegkamp Valkenburg (MVKV) dreigt de laatste mogelijkheid voor het in verenigingsverband uitoefenen van luchtsporten in de Provincie Zuid-Holland verloren te gaan.
Valkenburg is, net als vele andere militaire bases, al 70 jaar de thuisbasis voor recreatieve vliegclubs. Deze vliegclubs voorzien in een grote behoefte, van jeugd en van volwassenen, in de Randstad. Alternatieve locaties binnen de provincie zijn er niet.
Lees verder op www.luchtsportvalkenburg.nl.

25 augustus 2004

Vernieuwde luchtvaartcursus start 4 oktober

Op maandag 4 oktober start de succesvolle luchtvaartcursus gegeven door luchtvaartdocent Richard Vermij. De luchtvaartcursus dient om een breed publiek goed te informeren over de luchtvaart. R’sAC heeft de cursus sterk vernieuwd, door alle presentaties te updaten en in Power Point in te voeren. De cursisten krijgen in deze digitale presentaties het nieuwste op luchtvaartgebied voorgeschoteld. Vooral de mensen die net in de luchtvaart werken worden aangemoedigd deze cursus te volgen. Bij vorige groepen is het met name deze doelgroep waarvoor de cursus echt interessant blijkt te zijn. In acht avonden worden de belangrijkste ontwikkelingen in de luchtvaart uitgelegd. De cursus krijgt steeds meer werknemers van Schiphol en andere bedrijven in de cursus. Een geweldige cursus voor de luchtvaartindustrie. Werknemers van Schiphol Group, Transavia, KLM en LVNL hebben aan de cursus deelgenomen. Info via 020-6685344 of: fly.to/r'sac.


20 augustus 2004

G1 de lucht in

't Was wel geen echte, maar in elk geval kunnen we zeggen dat er weer een G1 het Nederlandse luchtruim siert. De beroemde jachtkruiser waarvan alle exemplaren helaas in 1940 verloren gingen, is als model vliegend de lucht in gebracht door Lex Keij uit Veldhoven. Een prachtig gezicht, mede omdat het silhouet van enige afstand niet van echt is te onderscheiden. In het MLM in Soesterberg staat een 1/1 model van het toestel. Wil je dit model vliegend zien, ga dan naar het modelvliegveld van Bergeijk. De stichting die zich bezighoudt met het verzamelen en verspreiden van informatie over dit toestel is te vinden op www.fokkerg-1.nl.

13 augustus 2004

Dakota boven de Hofstad

Vandaag, rond 11.00 uur heeft een historische Dakota met de boodschap "Medy steun Mobiel Erfgoed" over Den Haag gevlogen. Op deze ludieke wijze dringt de 'Mobiele Collectie Nederland' (MCN) er bij de staatssecretaris van Media en Cultuur, Medy van der Laan, op aan om voldoende geld te reserveren voor het behoud van historische treinen, vliegtuigen, automobielen en schepen in ons land. De mobiele collectie maakt zich sterk voor beleidsmatige en financiele ondersteuning van de overheid op dit gebied. Zij hoopt op Prinsjesdag de reactie van de staatssecreataris te vernemen in de vorm van de enkele pagina’s in de Miljoenennota, maar of dat lukt…

12 augustus 2004

Levensechte WO2 situaties in Aviodrome

De argeloze bezoeker van de Aviodrome in Lelystad zal aanstaande zondag 15 augustus niet kunnen missen dat het museum op een actieve manier de 60 jarige bevrijding van Zuidelijk Nederland herdenkt. Dan zal door de Living History Group Holland een gedeelte van de ingrijpende gebeurtenissen van september 1944 levensecht worden nagespeeld. De taferelen spelen zich met groot materieel voornamelijk af in en rond de C-47 Dakota die het museum deze maanden in bruikleen heeft. Dit vliegtuig zal ook vliegend te zien zijn tijdens de airshow Lelystad op zaterdag 4 september aanstaande.


6 augustus 2004

Connie brult weer

Heb je nog nooit het donderen van een grote stermotor van dichtbij gehoord en gezien, dan moet je aanstaande zondag absoluut bij de Aviodrome in Lelystad gaan kijken! Voor de tweede keer deze zomer zullen er dan twee motoren van de Lockheed Constellation worden opgestart. De “Duplex Cyclone 18 cilinder aircooled radial engines” zoals ze voluit heten, produceerden tijdens de start van een geladen toestel in de jaren ’50 ongeveer 2200 pk per motor. Dat is dus per motor bijna het dubbele van wat de beide motoren van de DC-2 ‘Uiver’ tezamen voortbrengen. Maar die weegt dan ook minder dan de helft. Op de foto een detailopname van twee motoren tijdens de officiele 'roll-in' van de Connie op 6 juli j.l.


4 augustus 2004

Fokker restauratie gereed

Het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome heeft er een bijzondere attractie bij: Fokkers allereerste passagiersvliegtuig is in authentieke staat herbouwd. De Fokker F.2 uit 1920 was het eerste echte passagiersvliegtuig dat bij de KLM vloog en ook het eerste dat op Schiphol landde. Het zespersoons vliegtuig is daarom van groot historisch belang voor de Nederlandse luchtvaart. De bouw van de exacte replica heeft meer dan tien jaar geduurd. Deze week wordt het vliegtuig voor het eerst compleet tentoongesteld voor het publiek.

30 juli 2004

Airshow Lelystad wordt historisch spektakel

De Airshow Lelystad 2004, die op zaterdag 4 september op de Luchthaven Lelystad wordt georganiseerd, wordt een spectaculaire show van vliegtuigen die een rol hebben gespeeld in de precies 100 jaar oude geschiedenis van de luchtvaart. Passagiersvliegtuigen van vóór en na de Tweede Wereldoorlog, historische straaljagers en transportvliegtuigen en een groot aantal vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog zullen elkaar met veelal sensationele demonstraties aflossen.

lees hier meer >

29 juli 2004

Rook en geluid bij Aviodrome

Sta je op de maillijst, dan zag je vorige week onze oproep tot het aanleveren van leuk materiaal. Bezoeker en Uiverfan Jeroen van Holland reageerde hierop en stuurde een mailtje met fotos van de Connie en de Britse Dakota "Fifi Kate". Deze in WW 2 kleuren uitgevoerde machine is een paar maanden te gast bij het museum. Op zondag j.l. werden voor het aanwezige publiek de motoren van beide toestellen een kwartiertje aangezet. Zoals wel vaker op deze plaats gezegd: dit is de mooiste geluidsoverlast die er bestaat! Op de airshow van 4 september a.s. zullen beide toestellen al dan niet vliegend acte de presence geven. Morgen meer info daarover.



21 juli 2004

De PBA weer in de lucht

Vanmorgen koos de Dakota PH-PBA rond 10.30 uur voor het eerst na ruim anderhalf jaar het luchtruim. Regelmatige bezoekers van deze site hadden de aankondigingen al gezien. Geheel zonder problemen vertrok het vliegtuig vanaf de Oost-baan, gade geslagen door een groepje tevreden TD'ers en uw scribent. De vliegende vloot van de Dutch Dakota Association is nu weer compleet. Een gedeelte van die vloot, de 'Martinair' Dakota PH-DDZ, is vliegend te zien vanaf vliegveld Lelystad op 4 september. Binnenkort gaan we achterhalen wat de plannen zijn met de DC-2 die in onderdelen in een loods van de DDA ligt. Meer foto's en een kort verslag van de PBA morgen op deze site.

20 juli 2004

PBA vliegt proef

Schiphol - Zoals eerder op deze site bericht, gaat morgen rond 10.00 uur de Douglas DC-3 van de Dutch Dakota Association als alles goed gaat de lucht in. Na een intensieve controle van meer dan een jaar, waarin het vliegtuig bijna helemaal uit elkaar werd gehaald, zal de luxe uitgevoerde Dakota door twee vliegers en een BWK (meer personen mag helaas niet om verzekering-technische redenen) getest worden. Na een geslaagde vlucht heeft de DDA dan als enige organisatie in Nederland twee kisten in de lucht die wellicht ook dit jaar door de fans vliegend bekeken en beleeft kunnen worden. Op de vernieuwde site van de DDA staat waar ze te zien zijn en of je mee kan vliegen. Als eerste in Nederland hopen we morgen de foto's te hebben. Wil je zien, check deze site dan in de avond nog even. Echt op de hoogte blijf je via de maillist.

15 juli 2004

PBA bijna vliegklaar

De PH-PBA, in historische luchtvaartkringen beter bekend als de Prins Bernhard Alpha is volgende week waarschijnlijk gereed om weer te gaan vliegen. De Douglas Dakota, eigendom van de DDA, onderging een z.g. E-inspectie. Het toestel wordt dan bijna helemaal uit elkaar gehaald om grondig te worden nagekeken. Naar het zich laat aanzien werden er geen bijzonderheden aangetroffen. Volgende week hopen wij bij het proefvliegen aanwezig te zijn. Hou deze site in de gaten als je wilt weten waar, wanneer en om welke tijd.

De 'Connie' staat nu in Lelystad (foto: Willem Honders)

8 juli 2004

De zomervakantie vliegt voorbij

Het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome staat deze zomervakantie bol van de bijzondere activiteiten. Van 3 juli t/m 29 augustus worden er voor alle jonge bezoekers diverse activiteiten georganiseerd, die met de luchtvaart te maken hebben.

- 'Connie' is thuis
- Kinderknutselhoek
- Speurtochten door de historie
- Dynamisch buitenterrein

lees hier meer >

6 juli 2004

Connie komt kreupel naar Aviodrome

Ze verraste haar trouwe verzorgers en de sponsors. Het mocht de pret niet drukken in Lelystad vanavond. Na een van de testvluchten gisteren bleek dat motor drie toch te warm werd. In plaats van aan te komen vanaf Schiphol, was Connie uit voorzorg direct na de testvlucht in Lelystad al aan de grond gezet, en kwam dus naar binnen taxien in plaats van vliegen. Jammer was dat ze op een enigzins ongunstige plek werd geparkeerd, waardoor de aanwezige pers geconfronteerd werd met een portie tegenlicht. Wij hebben toch de mooiste plaatjes voor julie uit het vuur gesleept. Een toelichting volgt in de loop van de week. Bekijk de beelden hier.

6 juli 2004

Connie vandaag naar Lelystad

We hadden een artikel klaar staan, omdat we een weekje geleden waren wezen kijken bij het team van Aviodrome wat de Connie aan het klaarmaken is. Maar we zijn alweer ingehaald door de actualiteit. Als alles goed gaat komt ze vanavond naar Lelystad om te worden gedoopt en daarna te worden bekeken door de vele honderden sponsors en bedrijven, die hiervoor een speciale uitnodiging ontvingen. De foto's van de testvlucht van afgelopen zaterdag staan op de site van de aviodrome en een cockpit foto voor jullie hiernaast. Sta je op de Uiverlist dan krijg je een mail wanneer vanavond de foto's van de happening online staan. We streven naar 21.00 uur. Nog niet op de list? Doe dat dan hier.

1 juli 2004

St. Koolhoven vindt unieke documenten

Onlangs is het prive archief van één van Koolhoven's chefconstructeurs weer terug gevonden. Een luchtvaartenthousiast die vaak beurzen en veilingen afloopt, kwam in contact met een zeer terughoudende verkoper die twee bananendozen vol Koolhoven materiaal bleek te hebben. Na een moeizame onderhandeling heeft deze verzamelaar voor zeer veel geld al dit materiaal kunnen kopen. Omdat hij niet alles voor zichzelf wil houden, heeft hij een aanzienlijk deel van zijn vondst ter overname aangeboden aan de Stichting Koolhoven Vliegtuigen. Zij vragen uw hulp om deze voor de Nederlandse luchtvaarthistorie zo belangrijke documenten veilig te kunnen stellen. Het is de laatste grote vondst van Koolhoven materiaal die er te verwachten is. Voor de aanschaf ervan hoopt men in korte tijd zo'n 2500 euro in te zamelen. Meer informatie: www.koolhoven.com/news/recent/oproep.html.

30 juni 2004

Nieuwe website en stichting in de lucht

Op 27 juni 2009 was het honderd jaar geleden dat het eerste vliegtuig in Nederland opsteeg. De gemeente Etten-Leur heeft daarop besloten een projectgroep op te richten waaruit de stichting is voortgekomen die op 27 juni 2009 de nationale herdenking zal organiseren ter gelegenheid van het honderd jarig jubileum van deze historische vlucht. Afgelopen zaterdag ws er een voorproefje op vliegveld Seppe in Noord Brabant. Volgens de website van de stichting was het een geslaagde dag met meer dan 1000 bezoekers. Er was een prijsvraag, rondleiding en er kon een gratis rondvlucht gewonnen worden. Breng eens een bezoekje aan www.100jaarluchtvaart.nl.

15 juni 2004

Dakota naar Airport Eelde

Zaterdag 26 juni krijgt Groningen Airport Eelde bezoek van een DC-3 Dakota van de Dutch Dakota Association (DDA). De overbekende Douglas voert de hele dag panoramavluchten uit boven Noord-Nederland, met prachtige uitzichten over de Friese meren. Deze vluchten worden gevlogen met de PH-DDZ, één van de twee Dakota's van de DDA.

Liefhebbers kunnen voor 125 euro per persoon instappen. Onderweg is er gelegenheid om een kijkje te nemen in de cockpit. De vluchten duren ongeveer 45 minuten. Voor nadere informatie en reserveringen kan men contact opnemen met de Dutch Dakota Association op telefoonnummer 020 - 604 18 45 of per e-mail: dda@xs4all.nl onder vermelding van 'Panoramavluchten Groningen'. De DDA voert, naast de reguliere vluchten vanaf Schiphol, dit jaar ook nog panoramavluchten uit vanaf Eindhoven (18 september) en Maastricht (30 oktober).

13 juni 2004

Aviodrome wil Jumbo

Wat koop je nog voor een euro vandaag de dag? Luchtvaart-themapark Aviodrome mikt hoog en gaat voor een complete Boeing 747. Het museum heeft voor het symbolische bedrag van €1,- van de KLM het toestel kunnen kopen (de PH-BUK met de naam Louis Blériot). Opnieuw een grote uitdaging en een unieke kans om de collectie van het museum uit te breiden. Helaas kan de Boeing niet vliegend naar Lelystad komen maar moet worden gedemonteerd en in delen over het water en de weg naar de nieuwe standplaats worden gebracht. Om dit transport te kunnen financieren is het NLTP (opnieuw) op zoek naar enthousiaste luchtvaartliefhebbers die hun steentje willen bijdragen.

Doneert u meer dan €25,- dan dingt u mee in de prijsvraag met als hoofdprijs een bezoek aan de Boeing fabrieken in Seattle-USA. Meer info over de actie “Jumbo’s touchdown” is te vinden op de website van het museum (www.aviodrome.nl) of via 0900-2846376 (25 ct. p/m)

13 juni 2004

Vaderdag 20 juni 2004: Oldtimerdag!

Neem je vader mee naar de Aviodrome en laat hem naast historische vliegtuigen ook van historische voertuigen genieten!

Op zondag 20 juni is Lelystad voor de 20e keer het decor voor de Nationale Oldtimerdag! Een bijzonder jubileum dat op een bijzondere wijze gevierd zal worden. Het parcours bevindt zich op de volgende wegen: Zuigerplasdreef tot Polderdreef.

De 370 voertuigen zullen omstreeks het middaguur op het platform van de Aviodrome op de Pelikaanweg 50 langskomen. Natuurlijk zullen ze op hun route even stoppen bij het Grand Café op het platform bij het nagebouwde stationsgebouw uit 1928 voor een versnapering. De automobielen van weleer zullen hierdoor nog wat langer te bewonderen zijn voor de bezoekers van de Aviodrome.

In de Aviodrome ben je een dagje in de wolken Een leuker vaderdagcadeau bestaat niet!

Natuurlijk bezoek je, samen met je vader, ook de expositie over 100 jaar luchtvaart, vaar je mee met een luchtballon in het Top Down Theater, maak je een rit in de spectaculaire flight simulator op het buitenterrein en bezoek je de helikopterfilm in het theater met het grootste platte doek van Nederland (18 x 13 meter!).

En dat is nog niet alles... want in het restaurant worden vaders door de Aviodrome getrakteerd op gratis koffie met gebak!

Voor meer informatie naar de overige arrangementen verwijzen wij u naar: www.aviodrome.nl.

9 mei 2004

Wanneer vliegt de Uiver weer?

Nationaal Luchtvaart Museum Aviodrome is druk bezig om aan twee vlaggeschepen tegelijkertijd onderhoud te plegen. Zowel aan de Connie als de Uiver wordt druk gewerkt, maar de eerste heeft voorrang om haar vliegend van Schiphol naar Lelystad te krijgen. Voor de ‘Uiver’ geld dat de propellors voor een X-ray job naar Duitsland zijn gestuurd. Daar worden ze met speciale apparatuur onderzocht, waarbij onder meer wordt gekeken naar voor het oog onzichtbare haarscheurtjes of andere ongerechtigheden. Veiligheid gaat immers voor alles. Ook het landingsgestel krijgt een grote beurt. Medio juli hoopt het toestel weer het luchtruim te kiezen en zal misschien nog enkele airshows aandoen.

Bij de foto: niet meer bij de grote broers van de KLM, maar nu op Lelystad wordt de DC-2 verzorgd.

30 april 2004

Open Cockpits’ bij Aviodrome in Lelystad
Luchtvaart-Themapark opent historische vliegtuigen voor één keer voor publiek

Luchthaven Lelystad, 28 april 2004 - Tijdens de Meivakantie, van 1 t/m 9 mei, worden alle bezoekers van het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome in de gelegenheid gesteld om een aantal historische vliegtuigen van binnen te bekijken. Bij sommige vliegtuigen kan men plaatsnemen in de cockpit; bij andere kan men ook eens kijken hoe de passagiers- of de vrachtcabine er van binnen uitziet. Alle opengestelde historische vliegtuigen maken deel uit van de unieke collectie van de Aviodrome op de luchthaven Lelyastad, die uit meer dan 70 vliegtuigen bestaat.

Het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome op de Luchthaven Lelystad is dagelijks geopend van 10:00 tot 17:00 uur. De Aviodrome bevindt zich op de Luchthaven Lelystad aan de Pelikaanweg 50. Voor meer informatie kunnen belangstellenden terecht op www.aviodrome.nl of bij telefoonnummer 0900-AVIODROME (0900- 2846376; 25 ct.p.min.).

lees hier meer >

21 april 2004

Fairchild F-27 mogelijk naar Nederland

De FFA werkt aan een samenwerkingsverband met de eigenaar van de Fairchild F-27 N235KT, met als doel het toestel vliegbaar / luchtwaardig te houden, en er passagiers mee te gaan vliegen, volgens de huidige overheidsregels met betrekking tot de historische luchtvaart.

Op bijgaande foto staat de kist geparkeerd op Palatka Airport Fl, USA. De FFA vliegdienst is bezig de benodigde vliegeropleiding van de grond te trekken en een nieuwe technische dienst in te richten die het toestel luchtwaardig zal gaan houden. Het ligt in de bedoeling dat, indien het vliegtuig inderdaad naar ons land overkomt het vanaf het vliegveld Lelystad te opereren, met als thuisbasis het Nationaal Luchtvaart Themapark Aviodrome.

Het vliegtuig
Fairchild F-27: bouwjaar 1958
serienummer: 16
registratie: N235KT
Motoren: RR Dart 514-7

Nadere informatie: www.fokkerf27.nl

19 april 2004

Ruimtevaartexpositie “De Zwevende Hollander” in de Aviodrome

Lelystad, 16 april 2004 - Vanaf maandag 19 april reist de Nederlandse kosmonaut Andre Kuipers 10 dagen door de ruimte. Het gloednieuwe Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome op de Luchthaven Lelystad heeft daarom de expositie “De Zwevende Hollander” geopend, waarin bijna 40 jaar ervaringen in de ruimte te zien zijn. Natuurlijk krijgt ook het Nederlandse aandeel in de ruimtevaart, dat o.a. bestaat uit de satellieten ANS en IRAS en de ruimtevaarders Wubbo Ockels en Andre Kuiper, alle aandacht.

lees hier meer >

13 april 2004

CRASH '40-'45 gaat de lucht in!

Lisserbroek. Het Luchtoorlogmuseum CRASH 1940-1945 zal op zaterdag 17 en zondag 18 april aanstaande deelnemen aan het Nationaal Museumweekend 2004. Het museum zal op beide dagen geopend zijn van 11.00 uur tot 16.00 uur en alleen dit weekend is er 50% korting op de entreeprijs.

Voor meer informatie kunt U contact op nemen met het secretariaat van Stichting CRASH 1940-1945, Telefoonnr. 0297-530667 en 020-6596337 of kijk op de website www.crash40-45.nl.

lees hier meer >

8 april 2004

De Zwitsers zetten door!

Op 8 mei landt er een Super Constellation in Basel. Dat is bedoeling van de enthousiaste club liefhebbers die al jaren bezig zijn in Die Schweitz een Lockheed te stationeren. Na eerdere tegenslag met een andere Super Connie, die ook op het veld geparkeerd was waar er aan de Aviodrome Connie werd gewerkt, is er besloten het toestel van de ‘Camarillo club’ te gaan huren met optie tot koop. Voordeel is tevens dat dit exemplaar technisch in een veel betere staat verkeerd dan het andere. Op dit moment worden de voorbereidingen getroffen voor de overtocht en begin mei moet er een compleet aankomstfeest georganiseerd zijn voor de ontvangst van de tweede vliegende Connie in Europa. De ervaring leert dat dit soort plannen niet altijd op de gewenste tijden doorgang vinden, wegens een onverwachte kink in de kabel. En de kabels naar de andere kant van de oceaan zijn erg lang… We volgen het nieuws op de voet.

Ben je het Engels een beetje machtig kijk dan ook op www.supercontellation.ch

5 april 2004

Nationale Luchtvaartbeurs in Aviodrome Lelystad
Gigantisch aanbod luchtvaartartikelen tijdens snuffeldagen!

Lelystad 31 maart 2004 – Iedereen die op zoek is naar zeldzame vliegtuigfoto’s, dvd’s met luchtvaartprogramma’s, antieke luchtvaartboeken, pilotenuniformen, vliegspellen voor op de pc, of een mooie vliegtuigpropeller voor boven de open haard kan nu terecht in het gloednieuwe Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome op de luchthaven Lelystad, want er is een grote kans dat het op 10 en 11 april allemaal te vinden is op de Nationale Luchtvaartbeurs.

  • Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome
  • Adres: Pelikaanweg 50
  • 8218 PG Luchthaven Lelystad
  • Telefoon: 0320 - 289 840
  • Fax: 0320 - 289 841
  • E-mail: info@aviodrome.nl
  • Website: www.aviodrome.nl

lees hier meer >

6 maart 2004

Luchtvaart-filmtheater superattractie voor themapark-bezoekers: Nederlandse premiere van unieke helikopterfilm in Aviodrome

In het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome op de Luchthaven Lelystad gaat deze week de spectaculaire film 'Straight Up' in premiere. Op één van de grootste filmdoeken van ons land, met een oppervlak van maar liefst 250 m², laat de film zien welke bijzondere taken helikopters aankunnen. Bijzondere reddingsacties, indrukwekkende militaire troepenverplaatsingen achter het front en de redding van een zeldzame zwarte neushoorn zijn maar enkele van de imposante scènes uit de film.

Het grootbeeld-filmtheater is voor alle bezoekers met een entreebewijs voor het Luchtvaart-Themapark Aviodrome gratis toegankelijk. Meer informatie over de Aviodrome is te vinden op www.aviodrome.nl, of is te krijgen via telefoonnummer 0900-AVIODROME / 0900 - 284 63 76, (25 ct/min) of per email via info@aviodrome.nl. Het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome aan de Pelikaanweg 50 op de Luchthaven Lelystad is iedere dag geopend van 10:00-17:00 uur. In de zomermaanden juli en augustus geldt een verlengde openingstijd: van 9:00-18:00 uur.

lees hier meer >

27 januari 2004

De appel valt niet ver van de boom

Als je een creatieve vader hebt die behept is met een zeker virus wat te maken heeft met luchtvaart, ga je al snel je gaven op dit gebied bij elkaar brengen. Zo ook Meike Kaper. Schilderen is in elk geval in aanleg aanwezig en wij vermoeden dat het houten vliegtuigmodel over enkele jaren ook door haarzelf zal worden gemaakt. Vader Henri, die dit leuke plaatje schoot, is in de Nederlandse luchtvaart-webscene geen onbekende. Hij ontwierp o.a. de nieuwe site van de Aviodrome, is webmaster van www.koolhoven.com, maakte en passant nog even een overzicht van sites op het gebied van de historische luchtvaart (sites.koolhoven.com/dhas/) en doet dingen met radiografische vliegtuigen. Af en toe mogen mensen zoals hij wel eens achter de schermen vandaan gehaald worden. Waarvan acte.

17 januari 2004

Start nieuwe luchtvaartcursus

Al meerdere jaren verzorgt Richard Vermeij een luchtvaartcursus. Voor een groeiend publiek geeft hij les over alles wat te maken heeft met de basiskennis over luchtvaart. De anatomie van luchthavens komt aan bod, alsmede bijvoorbeeld de (geschiedenis van) KLM, de Boeing 777 en nog een tiental andere onderwerpen. Een aanrader voor ieder die meer wil weten over de boeiende bedrijfstak waar velen ook hun hobby van maakten.

  • Start: 16 februari.
  • Locatie: Schiphol.
  • Tijd: 19.00 uur.
  • Aanmelden en info: 020-6685344, of kijk op http://fly.to/r'sac.


0000000000000

Meer nieuws uit het jaar 2003.

Meer nieuws uit het jaar 2002.

Meer nieuws uit het jaar 2001.

Meer nieuws uit het jaar 2000.