Een Uiverpiloot met hoge nood

Door Jan-Jaap Bats

De pogingen hiervoor gaan door tot de vliegers op komen dagen.
De pogingen hiervoor gaan door tot de vliegers op komen dagen.
Bij de Aviodrome zijn ze nooit te beroerd om een Uiverfan van dienst te zijn en zo was ik al om 8.00 uur aanwezig op de gloednieuwe taxibaan van het museum-in-aanbouw. Daar is een clubje mensen van reclamebureau Mixed Flavours uit Amsterdam bezig met de oude dame. En zij doet niks. Of eigenlijk wel. Zoals altijd: harten winnen. Als je professioneel bezig bent heb je niet altijd zoveel tijd om daar naar te kijken. Want er moeten foto's gemaakt worden, en snel. Over een uurtje zal er gestart worden voor de vlucht naar Gilze Rijen. Het blijkt dat het idee is om door middel van een fotoprogramma via de computer een kind onder de wielen van de Uiver te gaan hangen. Dit beeld zal dan digitaal gereproduceerd worden voor promotiemateriaal als billboard, busadvertising en TankNet (bij de tankstations). Het is de bedoeling een zo 'schoon' mogelijke foto van de
Dick Algra doet zijn traditionele plas tegen het achterwiel...
Dick Algra doet zijn traditionele plas tegen het achterwiel...
de wielen te maken. De pogingen hiervoor gaan door tot de vliegers op komen dagen. Na enig overleg wordt er besloten om ook vliegend te pogen platen te schieten. Want onder een vliegend toestel hangen is nog altijd echter dan onder een geparkeerd exemplaar nietwaar? Na het aankoppelen van de trekker wordt de DC-2 naar het platform gesleept alwaar er getankt wordt. De passagiers komen aan boord, Dick Algra doet zijn traditionele plas tegen het achterwiel en de startgenerator wordt aangekoppeld. De checks in de cockpit, een wijsvinger die in de lucht een rondje maakt en ik wordt voor de zoveelste keer geconfronteerd met de mooiste 'geluidsoverlast' die er bestaat. Eerst even die klappen in de cilinders
... en de startgenerator wordt aangekoppeld.
... en de startgenerator wordt aangekoppeld.
en daarna het vertrouwde geronk. Om nog niet te spreken over de fotogenieke rook die over het beton blaast. Als motor 2 ook gestart is en meerdere mensen hun kippenvel en andere lichaamsdelen weer tot rust hebben laten komen, rolt de oude dame van haar plaats zoals alleen zij dat kan. Het gaat, hoe zal ik het zeggen, met een zekere gratie. Gratie? Een vliegtuig? Ja, dat krijg je als je er gek van bent. We springen in de bus om de taxibaan over te steken en de fotograaf de kans te geven om nog een aantal opnamen te maken.
Enige minuten laten komt een zilveren toestel het beeld in gestormd.
Enige minuten laten komt een zilveren toestel het beeld in gestormd.
Enige minuten laten komt een zilveren toestel het beeld in gestormd. Na een rondje in het circuit opnieuw. En daarna nog twee keer. Per keer worden twee of drie foto's gemaakt, dus het zal de kwantiteit zijn die de kwaliteit bepaald. Er zal uiteindelijk maar 1 beeld overblijven… (We gaan proberen om de trouwe bezoekers van deze site daarvan digitaal een resultaat te laten zien). Wij stappen in elk geval zeer tevreden in de bus en rijden terug naar de T2 hangaar, een mooie ervaring en dito foto's rijker. Een selectie daarvan tref je bij dit artikel aan. De eerstvolgende keer om bovenbeschreven ritueel of een onderdeel daarvan te zien, is op zaterdag 6 september. Details hiervan verklappen we nog niet maar het belooft een zeer bijzondere dag te worden. Mis hem niet! Wij vinden het leuk om te horen of je stukken als deze waardeert. Zet je reactie in het gastenboek of stuur ons een mail.

< terug naar nieuws